Мова - духовне багатство народу. В. Сухомлинський

Громадянська компетентність

Громадянська компетентність — здатність людини активно, відповідально й ефективно реалізовувати громадянські права та обов’язки з метою розвитку демократичного громадянського суспільства. 
Громадянська свідомість — це розумове осягнення та внутрішнє прийняття людиною того реального факту, що вона належить до певного соціуму; усвідомлення власної гордості за приналежність до своєї нації, сприйняття навколишнього світу крізь призму національних інтересів, уміння мислити на основі образів національної культури тощо. 
Громадянська відповідальність — це свідоме ставлення особистості як члена суспільства до його вимог, уміння відповідати за власне життя, дії, учинки. 
Ознаками громадянської відповідальної особистості є активна життєва позиція, усвідомлене ставлення до виконання свого громадянського обов’язку, самостійність та наполегливість, самоаналіз, самоконтроль, самоорганізація, чесність, готовність відповідати за власні вчинки тощо. 
Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність» забезпечує розвиток соціальної й громадянської компетентностей, розкриває суть поняття «відповідальний громадянин», визначає вектори діяльності такого громадянина. 
Формування соціальної та громадянської компетентностей на уроках української мови в межах змістової лінії «Громадянська відповідальність» спрямовано на усвідомлення громадянської активності й відповідальності, здатності до реалізації громадянських прав і обов’язків задля розвитку демократичного громадянського суспільства. У процесі вивчення української мови розвиток соціальної та громадянської компетентностей може відбуватися через навчання на трьох рівнях: засвоєння знань про громадянську відповідальність («навчання про»), розвиток розуміння і ставлення до громадянської відповідальності («навчання для розвитку розуміння та ставлення»), а також здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності («навчання через досвід»).

Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія 


1. Прочитайте прислів’я. На місці крапок вставте, де потрібно, пропущені літери. Визначте та підкресліть слова, у яких кількість літер та звуків не збігається. Поясніть таку розбіжність. 
1) Хто мови сво...ї цураєт...ся, хай сам с...бе ст...даєт...ся.
2) Біл...ше діла — мен...ше слів.
3) Гостре слов...чко коле с...рд...чко.
4) Кра...е п...р...конувати словами, як кулаками.
5) Слово — віт...р, пис...мо — ...рунт.
6) Не той чоловік, хто для с...бе ж...ве, а той, хто для народу щастя кує.
7) За народ і волю від...амо жит...я і долю.
8) В чужім краю і солов’ї не цв..рін...кають.


2. Запишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Виділені слова запишіть фонетичною транскрипцією. 
1) Людина та праця людина та пiсня людина та витвiр мистецтва   це все вiчне безсмертне щось своєрiдне та глибоко зворушливе.
2) Наш український народ працьовитий щедрий на таланти здiбний обдарований.
3) Якщо працювати  то до сьомого поту якщо спiвати  то дзвінко розложисто якщо творити щось  то неповторно захопливо.
Із журналу

3. Виразно прочитайте вірш уголос. Виконайте завдання.

Кольорові міста
Мов дивна мапа, олівці
Чирвоний  місто чернівці.
Оранжовий – одеса мама,
Хоч колорів там – ціла гама!
Нас кличе жовтий биз утоми
До себе в гості у житомер!
Як на ланах зилене збіжя
Зилене місто Запоріжя.
А старовиний Бореслав
Блакитну барву нам преслав.
По синій навіть важкодуми
Спішать мерщій куди У Суми.
Лиш фіолетовий і досі я
Ще неназвав. Це ж  феодосія!
                                                (В. Верховень)
• Назвіть власні та загальні назви.
• Знайдіть орфографічні й пунктуаційні помилки, запишіть відредагований варіант, свій вибір аргументуйте за допомогою правила.


Нормативне наголошення

Наголос у слові «український»Наголос у слові «маркетинг»

Наголос у слові «бюлетень»Наголос у слові «каталог»

Наголос у слові «ринковий»
Наголос у слові «Фейсбук»

Наголос у слові «видання»Наголос у слові «витрати»

Наголос у словах «донька» і «дочка»Наголос у слові «фаховий»

Наголос у слові «разом»Наголос у слові «безготівковий»

Наголос у слові «Покрова»Наголос у слові «отаман»

Наголос у слові «перепис»Наголос у слові «нена́висть»




Лексикологія 
1. Уважно прочитайте текст та перекажіть його. Яку нову інформацію ви дізналися? Виконайте завдання.
Оселя 
Житла в Україні споруджували найрізноманітніші. 
Та символом України стала біла хата. Чепурними боками пишалася вона серед зелені вишневих садочків. Внутрішній кут такої хати з одного боку від вхідних дверей відводили для печі. По діагоналі влаштовували покуть. Тут розміщувалася божниця, на поличці стояли образи. Їх прикрашали вишиваними рушниками. 
Уздовж бічної стіни під іконами ставили стіл. Біля стола розміщували довгу дерев’яну лаву. Збоку від стола стояла скриня. Між піччю та бічною стіною робили дерев’яний настил на стовпчиках. Це був піл. У протилежному від печі кутку, часто біля дверей або над ними, розміщувався мисник. Це були полиці або невелика шафка для посуду. Привабливий вигляд оселі позначався і на характері членів родини, на їхніх стосунках. 
За В. І. Супруненком 
• Зазначте лексичне значення виділених слів. 
• Доберіть синоніми до слів чепурний, привабливий, прикрашати, розміщувати.
 • Доберіть антоніми до слів внутрішній, уздовж. 
• Назвіть, до якої групи лексики вживання та поширеності в мові належать ці слова. 
• Чому для кожної людини своя домівка найрідніша?

Пароніми

Громадський і громадянський

Виголошувати, оголошувати, проголошуватиЗадача і завдання

Вклад і внесокОб’єм і обсяг

Запитання і питанняЧисельний і численний

Виборний і виборчийВійськовий і воєнний

Корисний і корисливийПисемність і письменність



Фразеологія
Усі кози в золоті
Луску шкребтиЗберігати та втрачати почуття оптимізму

Відважити соліПекти раків

Поводитися або триматися гордовитоПускатися берега

Мовчати, дотримуватися таємниціКритикувати, сварити

Говорити улесливо й дошкульно Ð¡Ð¿Ñ–ймати (вхопити) облизня

Крига скреслаЛовити рибку в каламутній воді

Антисуржик

Говорити українською, по-українському, по-українськи чи на українській?«Давайте»

Благополуччя чи добробут?Халатне відношення чи недбале ставлення?

Країни українською мовою. Частина 1Прищеплювати чи прививати

Готівка й безготівкаПриватний бізнес

Чинне законодавствоВиступаючий чи промовець?

Згідно з і відповідно доВжити заходів

Брати участь«Слідуючий»


Морфологія


1. Прочитайте текст. Визначте стиль мовлення, з’ясуйте тему й основну думку. Що нового ви дізналися із нього? 
За даними істориків, на території України існує понад 5000 замків. Кожен із них по-своєму унікальний та особливий. 
Кам’янець-Подільська фортеця — головна міська пам’ятка, на яку щорічно приїжджають подивитися тисячі туристів з усієї Європи. Цю унікальну оборонну споруду будували протягом кількох століть. 
Луцький Верхній замок був побудований ще в ХV столітті. Саме Луцький замок, а точніше одна з його веж, зображений на купюрі номіналом у 200 гривень. 
Палац Качанівка розташований за 170 кілометрів від Києва. Це єдиний в Україні маєток, який уцілів у комплексі, попри війни та революції. Він розташований на схилі, який обабіч омивають мальовничі ставки. 
Із журналу
  •  Випишіть виділені в тексті речення, підкресліть головні та другорядні члени речення, надпишіть над кожним словом, до якої частини мови воно належить. 
2. Прочитайте текст, визначте основну думку, доберіть влучний заголовок. Виконайте завдання. 
Прислів’я та приказки — неоціненна скарбниця народної мудрості. Ці короткі влучні вислови творилися народом упродовж багатьох століть. Краса і сила прислів’їв — у закладеній у них споконвічній мудрості народу, влучності і дотепності народного слова. Зміст прислів’їв та приказок багатий. Вони дають можливість створити образ, відтворити пейзаж, історичну добу, передати переживання, радість і смуток, возвеличити людину, засудити й викрити негативні риси її. Без прислів’їв наша мова стає бідною, неяскравою. І навпаки, яка красива, багата, образна мова того, хто доречно вживає фразеологізми. 
Із журналу 
• Випишіть із тексту 10 дієслів. Поставте до них запитання, визначте синтаксичну роль.
• Дієслова якої форми переважають у тексті?

3. Уважно прочитайте. Доведіть, що перед вами текст. Виконайте завдання. 

Михайлівський Золотоверхий 
Михайлівський Золотоверхий собор був однією з найповніше збережених пам’яток Києва. Усередині XVIII століття весь храм перебудовано в стилі українського бароко. Ставши семиверхим, Михайлівський храм знову підніс золоті бані грушоподібної форми над містом-героєм. Ліпленням пишно було оздоблено фасад. Центральний фронтон увінчав мідний позолочений горельєф архистратига Михайла. Інтер’єр розписано у стилі бароко. З 1920 року монастир почали грабувати, а 1937 року наказ знищити було здійснено. На зламі тисячоліть Михайлівський Золотоверхий собор знову підніс золоті бані. 
За О. А. Фісун 
• Випишіть усі  форми дієслова з поданого тексту, поставте запитання.
• Випишіть виділене в тексті речення, підкресліть головні та другорядні члени речення, надпишіть над кожним словом, до якої частини мови воно належить. 
• З’ясуйте лексичне значення слова храм
• З’ясуйте, що таке історичні пам’ятки та чому вони так називаються.


4. Виразно прочитайте текст уголос. Виконайте завдання. 
Фантастичний світ Марії Примаченко 
Марія Примаченко — майстер українського декоративного мистецтва. На ґрунті народного декоративного малярства вона створила власний фантастичний світ. Художниця малювала на ватмані використовуючи акварель і гуаш які надавали соковитості й щільності зображенням квітів птахів звірів орнаментів сценок із народного життя. 
Справжнім шедевром у серії про тварин став «Гороховий звір». На картині зображено великого помаранчево-рожевого й трохи здивованого звіра. У нього великі вуха й грива, тулуб прикрашають червоні яблука… Рожеві лапи, що закінчуються чи то кігтями, чи то клешнями, обережно торкаються землі, на хвості — кулеподібний пензлик. Жовтогаряче тло створює враження, ніби картину наповнює сонячне світло. Та й самий звір зітканий із сонячного проміння й рожево-червоних хмарин. Зелені стручки гороху, у якому він живе, утворюють із синіми квітами ритмічний рослинний орнамент. 
За В. Ф. Шинкарук 

• Знайдіть у тексті службові частини мови
• З’ясуйте, які смислові зв’язки виражають сполучники (поєднують однорідні члени речення чи частини складного речення). 
• Випишіть виділене в тексті речення, розставте пропущені розділові знаки, підкресліть головні та другорядні члени речення, надпишіть над кожним словом, до якої частини мови воно належить. 

5. Виразно прочитайте текст уголос. Доберіть і запишіть заголовок до поданого тексту. Виконайте завдання. 
Люди у своїм житті працюють, метушаться, щось від когось утаюють, а нащо — багато хто й сам … тямить. Коли так помислити, то з усіх людських діл, скільки тисяч їх … різних не є, буде один кінець — радість серця. … не для того ми вибираємо за нашим смаком товаришів, споруджуємо гарні будинки, насаджуємо сади? О, яка дорога ти, радосте сердечна! — Та всі ваші витівки безсилі потішити дух і вигнати нудьгу, що заволоділа вами. 142 Українська мова. Наскрізні лінії в дидактичних матеріалах — А що … зможе? — … знання того, що складає щастя і як його віднайти. Наше найбільше бажання — бути щасливим. … не цього прагне кожна жива істота? Скажи, лишень, де і в чому те щастя, яке шукаєш! — Все народжується на добрий кінець. А добрий кінець — є щастя.
Г. С. Сковорода 
• Запишіть текст, уставляючи необхідні за змістом частки з довідки. Для довідок: не, там, чи ж, лише, хіба, навіть, оце.
• Поясніть значення використаних часток.
• Про які моральні чесноти йдеться в тексті?
• Поясніть подані прислів’я: Не одежа красить людину, а добрi дiла. Добре ім’я краще багатства.

Синтаксис. Пунктуація

1.  Прочитайте текст. Визначте стиль і тип мовлення. Виконайте завдання. 


Народні співці 

Кобзарство своїми корінням сягає часів Київської Русі. Попередниками кобзарів були музиканти, зображені на фресках у Софії Київській. З князівських часів дійшло до нас ім’я Мануйла. У Галицько-Волинському літописі згадано, що 1240 року жив і творив співець Митуса.
Кобзарі були творцями славнозвісних дум та історичних пісень, що відображали найважливіші події життя українського народу впродовж багатьох століть і закликали його на боротьбу проти поневолювачів. Сюжети дум та пісень про боротьбу проти турецько-татарських нападників і польської шляхти стали важливими історичними джерелами, створеними кобзарями — безпосередніми учасниками подій — під час походів або після них. Героями творів кобзарів ставали улюблені в народі історичні постаті: Самійло Кішка, Байда, Маруся Богуславка, Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Петро Дорошенко, Іван Богун. Кобзарі завжди прославляли бойові походи Війська Запорозького, а козаки над усе любили пісню «На війну…». Безіменні народні співці передавали з покоління в покоління своє мистецтво, яке виховували в народу патріотизм, почуття національної гордості, високу духовність. Недаремно Тарас Шевченко, який зізнався, що як поет зростав на високопатріотичних думах та піснях кобзарських, з поваги до цих народних співців назвав збірник своїх творів «Кобзарем».
Незрячі кобзарі були не жебраками, що випрошують милостиню, а професійними виконавцями, які грою на бандурі та співом заробляли собі на життя.
За І. Ф. Шаровим

•  Випишіть із виділеного речення  словосполучення, позначте головні та залежні слова.
• Випишіть виділене в тексті речення, підкресліть головні та другорядні члени речення, надпишіть над кожним словом, до якої частини мови воно належить.
• Визначте тип виділеного речення, побудуйте його схему.
• За допомогою тлумачного словника з’ясуйте значення слів фреска, шляхта, патріотизм, духовність, жебраки, професійний, бандура.
• Поміркуйте, чому речення є не лише синтаксичною, а й комунікативною одиницею. 

2. Прочитайте текст. Поясніть (прокоментуйте) назву тексту. Виконайте завдання. 

Велика актриса 
Тернистим і нелегким був шлях Марії Заньковецької, української актриси, на сцену. Дуже вразлива від природи, наділена глибоким даром співпереживання, вона постійно шукала можливість висловити думки та почуття, які сповнювали її. Майбутня актриса з юних років виступала в аматорських виставах і концертах.
«Я кохалася в мистецтві, любов до сцени стала моїм життям»,— зізнавалася Заньковецька вже пізніше. Геніально обдарована сценічно, вокально й пластично, вона сорок років владарювала на сцені, бентежачи душі та уми. Усе працювало в неї на образ: міміка блідавого обличчя, погляд очей, голос, промовисті жести рук.
Марія Костянтинівна створила цілу плеяду зворушливих образів українських жінок, показуючи тяжкі страждання бідних і знедолених. Одночасно підкреслювала їхню духовну красу, життєстійкість і оптимізм, прагнення до знань, щастя. Героїні Заньковецької не тільки сумують над своєю тяжкою долею, а й протестують, гнівно викривають соціальну несправедливість.
Із книги «Жінки в історії України»

 • Проаналізуйте текст. Визначте поширені й непоширені речення. Аргументовано доведіть свій вибір.
• Визначте другорядні члени у реченнях третього абзацу, їхні типи та поясніть, чим вони виражені.


3. Прочитайте текст мовчки. Визначте тип і стиль тексту. Відповідь аргументуйте. Виконайте завдання. 

Гордість України 
В історичній літературі існує чимало версій походження слова «козак». Один із польських авторів виводив це найменування од якогось легендарного ватажка, що в давні часи успішно боровся з татарами; звали його буцімто Козак. З точки зору іншого вченого, походження цього слова пов’язане із словом «коза»; козаки, мовляв, були прудкими й витривалими, як кози. Були версії, згідно з якими козаки, можливо, не українці, а нащадки відомих у часи Київської Русі войовничих племен хазарів. Турецькою мовою слово «козак» означає волоцюга, забіяка, розбійник. Очевидно, саме звідти воно й прийшло в Україну. Певно, не самі собі придумали наймення захисники нашого краю. А одержали його від ворога, і воно тут прижилося, зовсім утративши негативний відтінок. Навпаки, козак в Україні став синонімом лицарської доблесті й високого благородства. 
Відомий український історик Дмитро Яворницький писав: «Як за зовнішнім виглядом, так і за внутрішніми якостями запорозькі козаки загалом були характерними типами свого народу». Сміливі й волелюбні козаки стали гордістю України. 
За М. Ф. Слабошпицьким
• Знайдіть граматичну основу речень. 
• Визначте підмети і присудки, їхні типи та поясніть, чим вони виражені.


4. Виразно прочитайте текст уголос. Доберіть і запишіть заголовок до поданого тексту. Виконайте завдання. 
Скільки з уст нашого народу можна почути легенд, переказів, що розповідають про минуле рідної землі. Ані ліку їм, ані віку! Живуть, примножуються, квітнуть. Передається з покоління в покоління історія народу, його душа, характер, вдача. Чому ж саме зараз калатає дзвін тривоги… кличе озирнутися, подивитися на самих себе: хто ми та звідки? Треба схаменутися, відродитися й утверджувати своє власне-неповторне обличчя, а його, мов барвистий, яскравий, живописний пензель, малює мова. 
За М. А. Носаль 
• Визначте серед речень складні. Які з них мають односкладні частини? 
• Визначте їх вид. Які з них поширені? Чому? 
• Як ви розумієте вислів: «Історія — це жива пам’ять навколо нас»?

5. Прочитайте текст. Доберіть і запишіть заголовок до поданого тексту. Виконайте завдання. 

Культурною спадщиною людства є видатні твори, над якими працювали найкращі майстри. Хтось вкладав душу в картини а хтось творив ідеальні вигини у вигляді скульптур. Ці твори мистецтва не тільки краса а й важка праця. Тіл..ки в праці у пошуках пр..ходит.. натхнен..я. Під л..жач..й камін.. вода не тече. Справжній художник у своїй праці має ствер..жувати красу. Живопис — це музика барв і кол..орів це пісня яка застигла в полотні. Кожна картина повин..а утвер..жувати живу правду жит..я. Людину треба намалювати так щоб на неї хотілося д..витися щоб з нею хотілося говорити. Інша річ  пейзажі. Вони вдают..ся тоді коли є хороший настрій внутрішня ле..кість. На них художник ві..почиває органічно зливаєт..ся з природою вона для нього найкращ..й учитель. 
За І. А. Цюпою 
 • Розставте потрібні розділові знаки. Поясніть орфограми. 
• Який порядок слів у першому реченні? Запишіть це речення, змінивши порядок слів. 
• Знайдіть однорідні члени, підкресліть відповідно до їхньої синтаксичної функції. Скільки рядів вони утворюють?
 • Поясніть, за допомогою чого поєднані однорідні члени в реченнях. 
• Зробіть синтаксичний розбір третього речення. 
• Поясніть уживання тире в тексті.


6. Прочитайте висловлювання. Як ви розумієте їх? Чи згодні з ними? Виконайте завдання. 
1) Розум людський володіє трьома ключами, які все відкривають,— цифрою, літерою, нотою. Знати, думати, мріяти — все у цьому (В. Гюґо). 
2) Кожна людина народжується для якоїсь справи. Кожен, хто ходить по землі, має свої обов’язки у житті (Е. Гемінґвей). 
3) Три шляхи ведуть до пізнання: шлях розмірковувань — цей шлях найбільш благородний, шлях наслідування — цей шлях найлегший, шлях особистого досвіду — найважчий шлях (Конфуцій).
 4) Ти робиш найкращу і для тебе рятівну справу, коли твердо ступаєш по шляху доброго глузду (Г. С. Сковорода). 

• Перебудуйте ці висловлювання на речення з прямою мовою. Запишіть їх.

7. Уважно прочитайте текст та перекажіть його. Доберіть і запишіть заголовок. Визначте тип і стиль тексту. Відповідь аргументуйте. Виконайте завдання. 
У наш електронний вік ми повинні особливо бережно збирати та зберігати усну народну творчість, зокрема перекази та легенди, прислів’я та приказки. Вони нерозривно пов’язані із сьогоденням і є його основою. Бо людина — частина природи, вона ніколи не перестане вірити у вищі сили, звертатися до них по допомогу, прагнути осягнути незрозумілі речі, причини людської безпорадності в певних ситуаціях. А фольклор дуже часто відкриває нам мудрість усіх поколінь та підтримує генетичну пам’ять народу. 
І. З. Павлюк 

• Випишіть складносурядні речення, зробіть їхній синтаксичний розбір. 

8. Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Доберіть і запишіть заголовок до поданого тексту. Поміркуйте, що виражатиме заголовок: тему чи основну думку. Відповідь аргументуйте. Виконайте завдання. 

Задовольняючи власні потреби та інтереси, людина вчиняє конкретні дії або утримується від них, тобто певним чином поводиться. Більшість із нас свідомо й без примусу дотримується приписів закону. Однак почасти люди порушують норми права та діють протиправно. Наприклад, водій перевищує швидкість або зловмисник викрадає чужу річ. Інколи протиправною стає мова людини, коли вона ображає когось, зводить наклепи чи погрожує іншим. Навіть пасивну поведінку (бездіяльність) можна визнати протиправною, якщо особа не чинить дій, яких вимагають від неї норми права. 
Правопорушення — це діяння особи (фізичної чи юридичної), що проявляється в її поведінці, причому усі навколо сприймають його як дію чи бездіяльність. Перша ознака правопорушення — протиправність такого діяння. Інша ознака правопорушення — спричинення шкоди особистим чи суспільним інтересам і благам, що захищають норми права. Вона може бути фізичною, майновою або моральною. 
Зрештою, правопорушення — це діяння особи, здатної нести юридичну відповідальність. Наприклад, притягнути людину до кримінальної відповідальності за вчинений злочин можна, коли вона досягне певного віку на момент вчинення злочину (зазвичай 16 років). Крім того, вона має бути осудною, тобто за своїм психічним станом під час вчинення злочину здатною усвідомлювати свої дії чи бездіяльність і керувати ними. 
Т. О. Ремех 
• Назвіть у тексті складні речення. З’ясуйте, за якими ознаками ви їх визначаєте.
• Назвіть вид сполучників підрядності, зазначте місце підрядних частин щодо до головних. 
• Поясніть пунктограми.


9. Прочитайте текст, дотримуючи правильної інтонації. Визначте його тему, доберіть заголовок. Виконайте завдання. 

Територію України впродовж кількох тисячоліть заселяли послі-довно одні за одними різні племена: витіснені з обжитих місць під дією різних обставин, племена залишали після себе деякі наслідки своєї діяльності. За пізнаними пам’ятками матеріальної культури, їхньою сукупністю та характерними ознаками визначають археологічну культуру. Племена давніх археологічних культур опосередковано причетні до походження українського народу: вони постійно підтримували життєдіяльність на наших теренах. 
Найвідомішою і добре вивченою культурою ІV–ІІІ тис. до н. е. була трипільська культура, її створили місцеві племена неолітичної доби та прийшлі з Балканського півострова. Трипільці, розселившись на більшій частині Правобережжя України, були першими й найдавнішими хліборобами на наших землях: вони вирощували практично всі зернові й садово-городні культури. 
Найяскравішими культурами ранньозалізного часу були скіфська та сарматська: на теренах між Дністром, Західним Бугом та Дніпром виникають найдавніші племінні союзи та ранні держави. Наймогутніші з них — Скіфія, Кіммерія, античні держави Північного Причорномор’я. 
«Українське народознавство» 
• Знайдіть безсполучникові складні речення, випишіть їх. 
• Зазначте смислові зв’язки між частинами безсполучникових складних речень, поясніть розділові знаки. 
• Накресліть схеми безсполучникових речень. 








Творчі завдання 
1. Продовжте розповідь за вказаним початком. 

     Людина може володіти кількома мовами залежно від її здібностей, нахилів і прагнень. Але найкраще, найдосконаліше вона має знати рідну мову. Нашою рідною мовою є українська мова, мелодійність, співзвучність якої визнано в усьому світі. Для мене українська мова є…

2.  Складіть сенкан або асоціативне ґроно до слів духовність, мова, народ, відповідальність .

3. Поясніть прислів’я.
1) Хто не натрапляв у житті на труднощі, ніколи не стане справжньою людиною.
2) Хто жив для народу, той житиме вічно.

4.Прочитайте висловлювання академіка Д. С. Лихачова: «Якщо ви любите свою країну, ви не можете не любити своєї історії, не можете не берегти пам’яток минулого. Ви не можете не пишатися славними традиціями».
Як видатний учений розуміє любов до своєї країни? Чи згодні ви з ним? Запишіть стисло свої міркування.

Тексти для диктантів 

Запорозька родина 
У народних піснях і легендах отак поетично визначали родичей запорожця: Великий Луг — батько, Січ — мати, шабля — дружина, кінь — вірний товариш. Тобто все його життя пов’язувалося з атрибутами козацької вольниці. Січ приймала тільки неодружених. Жодна жіноча нога ніколи не ступала на її територію. Раз і назавжди встановлені товариством правила лишалися незмінними впродовж усього існування Січі. У запорожців понад усе цінувалися сміливість, кмітливість, добре серце і почуття гумору. Відомий дослідник козацтва Дмитро Яворницький писав: «З природних якостей, властивих справжньому українцеві, запорожці відзначались умінням майстерно розповідати, вміли підмічати смішні риси в інших і передавати їх у жартівливому, але ні для кого не образливому тоні. Звичаї запорожців дивні, вчинки хитрі, а мова й вигадки гострі й переважно схожі на глузування». 
За М. Ф. Слабошпицьким 

Вічне слово
 З-поміж безлічі книг, з якими має справу історія світової літератури, поодиноко виділяються ті, що ввібрали науку віків і мають для народу значення заповітне. До таких належить «Кобзар» — книга, яку народ український поставив на першому місці серед успадкованих із минулого національних духовних скарбів. Хоча більшість поезій написані поза межами рідного краю, наскрізно струменить у них світлий образ Дніпра і мріє синя далеч українських степів. Книга формувалася поступово, рік за роком. Формувало її саме поетове життя. І все найістотніше із цього життя, з великого життя українського кріпака Тараса Шевченка, увібрав цей збірник поезій, що його в хвилину творчого осяяння було найменовано «Кобзарем». Відтоді, упродовж багатьох десятиріч, книга ця буде настільною для кожного українця. 
За Олесем Гончарем 


Гостинність — народна традиція з любов’ю та повагою приймати й пригощати гостей, а також готовність і бажання це робити. З давніх часів наші предки вірили, що «гість у дім — Бог із ним», тому гостей приймали щедро, мали навіть окреме приміщення, призначене для цього. Там був стіл із різними напоями та стравами, накритий чистою скатертиною. Гостя обов’язково запрошували сідати, що пов’язано з різними прикметами: «Сідайте, аби діти спали», «Сідайте, аби квочки добре сідали (щоб рої сідали, щоб старости сідали, щоб усе добре сідало)». Пригощаючи, казали: «Чим багаті, тим і раді», «Чим хата багата, тим і рада», «Що хата має, тим і приймає». Звичай ходити в гості й приймати гостей з’явився дуже давно. Уміння бути гостем, як і господарем,— справжнє мистецтво. Гостинність притаманна не лише окремим людям, а й цілим народам. Ця риса характерна і для українців. 
О. В. Тагліна


Жодна людина, яка живе у цивілізованому світі, сьогодні не може обійтися без одягу, житла із побутовими умовами (меблі, телевізор, холодильник тощо), книг, транспорту, навчальних закладів тощо. Квартира чи будинок, де ви живете з родиною, і все, що в ньому є, теж твоє та твоїх батьків. Відповідно до Конституції України (стаття 41) кожен має право володіти, користуватися та розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. У випадках, передбачених законодавством, у особи може бути примусово вилуче-на власність (відшкодовують вартість) або за рішенням суду (безоплатно). Приму-сово вилучені шляхом викупу можуть бути, наприклад, земельні ділянки у зв’язку із суспільною необхідністю (для будівництва дороги), земельні ділянки, на яких розташовані пам’ятки історії чи культури. Усім власникам забезпечують рівні умови для здійснення своїх прав. Держава безпосередньо не втручається в господарську діяльність суб’єктів права власності. Власник, здійснюючи своє право власності, зобов’язаний не завдавати шкоди навколишньому середовищу, не порушувати права та охоронювані законом інтереси інших осіб. 
С. П. Ратушняк

Немає коментарів:

Дописати коментар