Мова - духовне багатство народу. В. Сухомлинський

ДН "УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА" (гр. № 13)

                                20.05.2022 р.

Тема уроку: "Неоромантизм як основа естетичної позиції Лесі Українки "Contra spem spero!""

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку,  особливості літературного стилю Лесі Українки .

2. Прослухайте аудіозапис  вірша Лесі Українки "Contra spem spero!". 
3. Запишіть коротенький аналіз цієї поезії.
Домашнє завдання: вивчити напам'ять вірш Лесі Українки "Contra spem spero!"

                                       13.05.2022 р.

Тема уроку: "Життєвий і творчий шлях Лесі Українки"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні ми будемо вивчати біографію Лесі Українки. Уважно перегляньте документальний фільм про відому поетесу.

2. Запишіть інформацію, подану нижче, в зошити.

Леся Українка
Справжнє ім’я та прізвище – Лариса Петрівна Косач
(1871-1913)

Народилася 25 лютого 1871 в місті Новограді-Волинському.
Вчилася у приватних учителів. Мати, Олена Пчілка, посприяла виходу у світ у 1884 р. першої публікації дочки — вірша «Конвалія» (у львівському журналі «Зоря»). Саме цей твір і був уперше підписаний псевдонімом «Леся Українка». Одна за одною виходять друком збірки «На крилах пісень» (1893), «Думи і мрії» (1899), «Відгуки» (1902). У 19-літньому віці Леся написала для своїх сестер підручник “Стародавня історія східних народів”. 
Історію кохання Лесі Українки часто розпочинають із Сергія Мержинського, з яким вона познайомилася улітку 1897 р. в Ялті під час лікування від туберкульозу. Але у 1901 році він помирає, що стає непоправною втратою для Лесі.Улітку 1907 р. Леся одружилася з фольклористом і музикознавцем Климентом Квіткою (1880–1953).Серце Лесі Українки перестало битися 19 липня 1913 р. в грузинському м. Сурамі. Тіло письменниці перевезли до м. Києва й поховали на Байковому цвинтарі поряд із могилами батька й брата.

                                                                   23.03.2022 р.

Тема уроку: "Контрольна робота "Модерна українська проза"

Шановні учні!
Сьогодні у вас контрольна робота з теми "Модерна українська проза"
 Алгоритм роботи
1. Перейдіть за посиланням

2. Виконайте тестові завдання.
3. Натисніть кнопку "Надіслати".


У разі невиконання контрольної роботи оцінка за тему не буде виставлена!!!!!



                                                     22.03.2022 р.

Тема уроку: "Поєднання в новелі "Момент" реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту. Образ панни Мусі"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку, аналіз новели Володимира Винниченка "Момент".



2. Прослухайте новелу "Момент"

3. Виконайте тестові завдання за змістом новели Володимира Винниченка "Момент"

                      https://forms.gle/nrRjgbjSass4urYX9

                                          15.03.2022 р.

Тема уроку: "Життя і творчість Володимира Винниченка"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Перш ніж  почати ознайомлюватись з біографією Володимира Винниченка потрібно виконати тестові завдання за новелою "Камінний хрест" Василя Стефаника.                  

                        https://forms.gle/LqqjtQoDL8WmK1Vi7

2. Запишіть в зошит біографію В. Винниченка та найпопулярніші твори, особливу увагу зверніть на роман "Сонячна машина".


                                                     23.02.2022 р.

Тема уроку: "Камінний хрест - уособлення долі людини"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Ознайомтесь з історією написання новели "Камінний хрест" Василя Стефаника.

Історична основа твору

В основу новели покладено реальний факт: Штефан Дідух (у творі Іван), односелець Стефаника, емігруючи до Канади, ставить на своїй нивці кам’яний хрест (який, до речі, і донині стоїть у Русові). У трагедії героя твору по краплі зібрано горе тисяч емігрантів, долею яких переймався письменник. Не раз проводжаючи на Краківському вокзалі земляків у далеку Америку, він постійно бачив опухлі від плачу очі, спечені губи, чув захриплі від стогону голоси.

За мотивами цього твору видатний режисер Леонід Осика в 1968 р. на Київській кіностудії імені О. Довженка зняв фільм «Камінний хрест», який увійшов у скарбницю найвизначніших українських кіношедеврів.

 2. Опрацюйте сюжет новели.  

 


3. Запишіть в зошит образи-символи новели.


4. Прочитайте і запишіть ознаки експресіонізму новели "Камінний хрест" В. Стефаника.

Художній напрям, стиль «Камінний хрест»: модернізм, експресіонізм. Експресіонізм виявляється у дослідженні сенсу страждання, відчуття болю, які спонукають людину до пізнання суті свого існування; також в емоційній загостреності зображуваного, напруженому драматизмі ситуації. 


                                                                                                              22.02.2022 р.

Тема уроку: "Життєвий і творчий шлях Василя Стефаника"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Запишіть інформацію про життєвий і творчий шлях Василя Стефаника.

Василь Стефаник 
(1871-1936) 
Майстер психологічної новели 
  •  Народився 14 травня 1871 року в селі Русів Івано-Франківської області в сім’ї заможного селянина. 
  •  Навчався у Снятинській міській школі, потім у польських гімназіях у Коломиї та Дрогобичі. Був виключений з Коломийської гімназії через участь у «Покутській трійці». По закінченні Дрогобицької гімназії вступив до медичного факультету Краківського університету. 
  • У 1904 р. одружився на дочці священика Ользі Гаморак, мав трьох синів. 1908–1918 працює послом австрійського парламенту.
  • В. Стефаник — один із представників «Покутської трійці» (умовне об’єднання трьох українських письменників: Василя Стефаника, Леся Мартовича та Марка Черемшини). Назва походить від регіону, оскільки усі троє були з Покуття.  
  • Літературну діяльність В. Стефаник розпочав поезіями в прозі (1896-1898 рр.). Перша збірка В. Стефаника «Синя книжечка» (1899 р.). Пізніше виходили книги новел «Камінний хрест» (1900 р.), «Дорога» (1901 р.), «Моє слово» (1905 р.), «Земля» (1926 р.). Шанувальники творчості митця називали його, за висловом Марка Черемшини, «поетом мужицької розпуки».
  • Помер 7 грудня 1936 року.
2. Запишіть паспорт новели В. Стефаника "Камінний хрест"

                                           

Домашнє завдання: прослухайте новелу Василя Стефаника "Камінний хрест"

                                                                                                                                                           15.02.2022 р.

Тема уроку: "Характеристика образів-персонажів у "Valse melancolique" (Меланхолійний вальс) О. Кобилянської"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Уважно прочитайте характеристику образів-персонажів новели Ольги Кобилянської "Valse melancolique" (Меланхолійний вальс).


2. Коротко запишіть з картинки в зошит основні характеристики Софії, Марти, Ганнусі.
3. Виконайте тестові завдання за творчістю  Ольги Кобилянської 
     

          


11.02.2022 р.

Тема уроку: "Образи  нових жінок-інтелектуалок: талановитої піаністки Софії, аристократичної Марти, пристрасної і вольової художниці Ганнусі у "Valse melancolique" (Меланхолійний вальс) О. Кобилянської"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно опрацювати та записати особливості новели Ольги Кобилянської "Valse melancolique" (Меланхолійний вальс).

2. Уважно прочитайте історію створення новели "Valse melancolique" (Меланхолійний вальс).


3. Запишіть в робочий зошит паспорт новели.

4. Прочитайте короткий сюжет твору.


Домашнє завдання: прочитати повністю новелу "Valse melancolique" (Меланхолійний вальс) Ольги Кобилянської. Також можна прослухати аудіозапис цієї новели. 


  02.02.2022 р.

Тема уроку: "Автобіографізм «Іmpromрtu phantasie» («Фантазія-експромт»). Становлення особистості, цілеспрямованої  й цілісної натури. Образ ліричної героїні новели-роздуму"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно опрацювати та записати особливості новели Ольги Кобилянської «Іmpromtu phantasie».

Тема: зображення тонкої пристрасної натури жінки, її життєлюбності та глибокого духовного світу, сповненого почуттів.

Ідея: утвердження думки про усвідомлення жінкою свого місця у світі та її права бути щасливою в усій повноті.

Назва є алюзією на відомий ноктюрн "Impomtu" Ф.Шопена, улюбленого композитора О.Кобилянської.

Сюжет: О.Кобилянська відкидає традиційні принципи сюжетотворення й монтує сюжет з екремих епізодів за принципом контрасту. Об'єднує їх образ оповідачки, який зливається з образом героїні, спорідненої з власним ліричним "Я" авторки. Оскільки подієвий ланцюг у новелі ослаблений, основну увагу у творі приділено не зображенню картин зовнішнього світу, а глибинному розкриттю внутрішнього світу героїні.

За аналогією до контрастів переживань у музичному ноктюрні в новелі чергуються два відмінні настрої героїні: мрійливість, пасивність, нерішучість - з одного боку, та активність, жвавість, навіть непередбачуваність - з іншого.

Також за аналогією до музичного твору О.Кобилянська застосовує прийом контрасту не лише для зображення характеру героїні, а й для протиставлення розриву між її великим духовним потенціалом у дитинстві та нереалізованістю в дорослому житті, що відповідало приписам неоромантизму.

Текст новели написано абзацами з мінімальною кількістю речень, що справляє незвичне візуальне враження та імітує музичний твір.

2. Прослухайте аудіоверсію новели Ольги Кобилянської «Іmpromtu phantasie».


18.11.2021 р.

Тема уроку: "Значення творчості І. Франка, її актуальність"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку, а також інформацію з картинки.

2. Сьогоднішнім уроком ми закінчуємо вивчення творчості Івана Франка. На наступному уроці будемо писати контрольну роботу. Для цього вам необхідно повторити про "театр корифеїв", "Мартина Борулю"І. Карпенка-Карого, творчість Івана Франка.

3. А зараз перевіримо ваше знання драми Івана Франка "Украдене щастя".

https://forms.gle/Ws42yUpvhANJFXPJA

                                                 

                                             16.11.2021 р.

Тема уроку: "Роль І.Франка в розвитку драматургії й театру («Украдене щастя»)"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку, а також інформацію з картинки.

2. Запишіть паспорт драми "Украдене щастя"

3.Пропоную вам подивитись "Украдене щастя"у двох частинах



або прослухати переказ

            


                                      11.11.2021 р.

Тема уроку: "Проза І. Франка (ідеї, проблеми). Новела "Сойчине крило" - жіноча доля в новітній інтерпретації"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку, перегляньте відео про розмаїття прози І. Я. Франка, запишіть назви основних тематичних циклів прози. Особливу увагу зверніть на аналіз новели "Сойчине крило"!


2. Запишіть в зошит інформацію про новелу "Сойчине крило" І. Франка.

Домашнє завдання: прочитати новелу "Сойчине крило" І. Франка або прослухати аудіокнигу 


                                 09.11.2021 р.

Тема уроку: "Поема «Мойсей» - одна з вершин творчості І.Франка"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку,  коротку інформацію про поему І. Франка "Мойсей".

Справжньою вершиною поетичного генія І. Франка стала поема "Мойсей" (1905).

2. Прослухайте аудіоверсію поеми І. Франка "Мойсей".

Домашнє завдання: опрацювати в підручнику О. Авраменка "Українська література" для 10 класу ст. 95-98.


                                                  05.11.2021 р.

Тема уроку: "Поетична збірка «Зів’яле листя», загальне уявлення про її композицію. «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...» Місце любовної теми у творчості І.Франка"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку, перегляньте відео про особливості композиції поетичної збірки "Зів'яле листя" Івана Франка та аналіз вірша "Чого являєшся мені у сні?".


2. Прочитайте поезію "Ой ти, дівчино, з горіха зерня"

Ой ти, дівчино, з горіха зерня,
Чом твоє серденько – колюче терня?
Чом твої устонька – тиха молитва,
А твоє слово остре, як бритва?
Чом твої очі сяють тим чаром,
Що то запалює серце пожаром?
Ох, тії очі темніші ночі,
Хто в них задивиться, й сонця не хоче!
І чом твій усміх – для мене скрута,
Серце бентежить, як буря люта?
Ой ти, дівчино, ясная зоре!
Ти мої радощі, ти моє горе!
Тебе видаючи, любити мушу,
Тебе кохаючи, загублю душу.
3. Запишіть в зошит аналіз цієї поезії 

4. Виконайте тести за посиланням https://forms.gle/e99xe9toS8SpxKAY8

Домашнє завдання: вивчити напам'ять 1 поезію І. Франка (на вибір). Розказувати поезію будете в режимі відеозв'язку у Viber.


                                           04.11.2021 р.
Тема уроку: "Лірика збірки «З вершин і низин» І. Франка("Сікстинська Мадонна", "Гімн")"

1. Запишіть  дату і тему уроку, перепишіть інформацію з картинок в зошит



2. Виразно прочитайте поезію І. Франка "Гімн", яка стала прологом до збірки "З вершин і низин".

Гімн
Вічний революцьонер —
Дух, що тіло рве до бою,
Рве за поступ, щастя й волю,
Він живе, він ще не вмер.
Hi попівськії тортури,
Hi тюремні царські мури,
Ані війська муштровані,
Hi гармати лаштовані,
Hi шпіонське ремесло
В гріб його ще не звело.
Він не вмер, він ще живе!
Хоч від тисяч літ родився,
Та аж вчора розповився
І о власній силі йде.
І простується, міцніє,
І спішить туди, де дніє:
Словом сильним, мов трубою.
Міліони зве з собою, —
Міліони радо йдуть,
Бо се голос духа чуть.
Голос духа чути скрізь:
По курних хатах мужицьких,
По верстатах ремісницьких,
По місцях недолі й сліз.
І де тільки він роздасться,
Щезнуть сльози, сум, нещастя
Сила родиться й завзяття —
Не ридать, а добувати
Хоч синам, як не шбі,
Кращу долю в боротьбі.
Вічний революцьонер —
Дух, наука, думка, воля
Не уступить пітьмі поля,
Не дасть спутатись тепер.
Розвалилась зла руїна,
Покотилася лавина,
І де в cвіті тая сила,
Щоб в 6ігу її спинила,
Щоб згасила, мов огень,
Розвидняющийся день?
                                                                1880

3. Виявляємо літературну компетентність (усно дайте відповіді на питання)
1. У чому полягає жанрова своєрідність поезії «Гімн»? 
2. Який настрій переважає у творі? Якими художніми засобами цей настрій твориться?
3. Який заклик є ключовим? 
4. Що символізує «вічний революціонер»? 
5. Яку роль у творі відіграє мотив боротьби?

4. Запишіть аналіз "Гімну" в зошит


5.Виразно прочитайте сонет І. Франка "Сікстинська Мадонна", в якому поет висловив своє захоплення жінкою-матір’ю, безсмертним полотном Рафаеля «Сікстинська мадонна».

Сікстинська Мадонна

Хто смів сказать, що не богиня ти?
Де той безбожник, що без серця дрожі
В твоє лице небесне глянуть може,
Неткнутий блиском твої красоти?
Так, ти богиня! Мати, райська роже,
О глянь на мене з свої висоти!
Бач, я, що в небесах не міг найти
Богів, перед тобою клонюсь тоже.
О Бозі, духах мож ся сумнівати
І небо й пекло казкою вважати,
Та ти й краса твоя — не казка, ні!
І час прийде, коли весь світ покине
Богів і духів, лиш тебе, богине,
Чтить буде вічно — тут, на полотні.
                                                 1881


Теорія літератури 
Сонет — лірична поезія, що має чотирнадцять рядків п'ятистопного або шестистопного ямба та чітку строфічну організацію: зазвичай складається з двох катренів (чотирирядкова строфа) та двох терцетів (строфа на три рядки).

Домашнє завдання (письмово): зробити ідейно-тематичний аналіз поезії І. Франка "Сікстинська Мадонна" (потрібно визначити тему, ідею поезії, художні засоби).


                                     27.10.2021 р.

Тема уроку: "Життєвий і творчий шлях І. Франка"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку, виконайте тести на знання трагікомедії "Мартин Боруля" І. Карпенка-Карого.

https://forms.gle/5NyuYPTdHfqekewb7

2. Запишіть КОРОТКО про життєвий і творчий шлях Івана Франка.

  • Іван Якович Франко народився 27 серпня 1856 року в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту у Східній Галичині (тепер Львівська область), тобто за походженням він галичанин.
  • Іван Франко навчався в початковій школі Ясениця Сільна, Дрогобицькій школі (1864-1867), Дрогобицькій гімназії (1867-1875).
  • З 1875 р. Іван Франко – студент філософського факультету Львівського університету, учасник редколегії журналу “Друг”.
  • У 1876 р. виходить перша поетична збірка “Баляди і розкази”.

  • У червні 1877 р. Івана Франка заарештовано (на 9 місяців).
  • У березні 1880 р. в селі Яблуневі австрійські жандарми вдруге заарештували Івана Франка.
  • У 1885 році Франко відвідує Київ, а в 1886 р. одружується зі студенткою Вищих жіночих курсів Ольгою Хоружинською. Разом подружжя виховало 4 дітей – Андрія, Тараса, Петра, Анну.
  • 1887 р. – вихід збірки “З вершин і низин”.
  • 1896 р. – виходить збірка “Зів’яле листя”, а в 1897 р. – “Мій Ізмарагд”.
  • 1900 р – збірка “Із днів журби”.
  • 26 листопада 1915 року українська громадськість Відня висунула кандидатуру Івана Франка на здобуття Нобелівської премії (отримати завадила смерть).
  • 28 травня 1916 року Івана Франка не стало, він похований на Личаківському цвинтарі у Львові.

    

                                   25. 10.2021 р.

Тема уроку: "Психологічна переконливість і трагікомічне звучання образу Мартина Борулі"

                                               Шановні учні!
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку.
2. Прослухайте стислий переказ "Мартина Борулі"
3. Запишіть в робочі зошити цитатну характеристику обзазу Мартина Борулі
4. Перегляньте виставу "Мартин Боруля" І. Карпенка-Карого





Немає коментарів:

Дописати коментар