28.04.2022 р.
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку. Законспектуйте матеріал поданий нижче.
25.04.2022 р.
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку. Законспектуйте матеріал поданий нижче.
Соціальна філософія (socialis – товариський, громадський) – це система теоретичного знання про найбільш загальні особливості, закономірності й тенденції взаємодії соціальних явищ, цивілізаційного існування; функціонування і розвиток суспільства як цілісної системи.
Поняття «суспільство» в філософії має не одне визначення. Суспільство – найзагальніша система зв’язків і відносин між людьми, що складаються в процесі їхньої життєдіяльності.
Соціальна філософія, як одна із галузей філософського знання, визначає специфіку і тенденції розвитку людського суспільства, механізм його утворення та закони існування, місце в ньому людини, соціальну будову суспільства, рівні і форми його організації, спрямованість та сенс людської історії.
Історично визначеними типами суспільств були: первісне, рабовласницьке, феодальне, капіталістичне, комуністичне.
Суспільство є надскладною системою, яка формується в міру розвитку здатності людей відокремлювати себе від природи. Філософія визначає три основні фактори, які обумовлюють розвиток людського суспільства:
- праця (специфічно людська діяльність);
- спілкування(колективний характер діяльності і життя);
- свідомість (пізнання, інтелект, духовний зміст людської діяльності).
Суспільство, як система взаємодії людей, визначається певними внутрішніми суперечностями – між природою і суспільством, між різними соціальними спільнотами, між суспільством і особистістю. Ці зв’язки стали основою для розробки різноманітних соціологічних концепцій суспільства. Одна з таких теорій нехтує якісною різницею між суспільством і природою (натуралістичні концепції), інші абсолютизують її (ідеалістичні вчення). В новий час, особливо в ХVІІ- ХVІІІ ст., значного поширення набула натуралістична концепція суспільного життя. Натуралізм як філософський принцип вимагає пояснювати соціальні явища винятково дією природної закономірності: фізичної, біологічної, географічної. Натуралізм вищі форми буття зводив до нижчих, а людину – до рівня тільки природної істоти. Головний недолік полягає в нехтуванні якісною своєрідністю людини, в приниженні людської активності, у запереченні людської свободи. На відміну від натуралістичних концепцій, ідеалістичні вчення відривають людину від природи, перетворюючи духовну сферу суспільного життя на самостійну субстанцію. Ідеалістичне розуміння історії виникає як результат абсолютизації духовного фактора в людському бутті. На практиці це означає дотримуватися просвітницького принципу : «Думки правлять світом». В певних теоріях визначається первинність індивідуального начала в суспільстві (М. Вебер, Т. Парсонс, П. Сорокін), в інших – вихідних є надіндивідуальні соціальні структури (Е. Дюркгейм, К. Маркс).
Суспільство – це перш за все самі люди в їх суспільних відносинах. Всі суспільні явища врешті – решт є результатом дій індивідів, їхніх цілей, бажань, думок, вільного вибору. Причому діють ці індивіди не відокремлено один від одного, тому суспільство є не просто сукупністю індивідів, а відкритою системою їх спілкування, взаємозв’язків і взаємодії. Суспільство як система здатне до саморегуляції. Процес упорядкування та організації суспільних відносин породжує відносно самостійні і незалежні від індивідів форми суспільної інтеграції і регулювання відносин між індивідами, між соціальними спільнотами, між людиною і природою.
В сучасній соціальній філософії усвідомлення поняття «суспільство» пов’язане з інформаційною революцією, новим баченням світу. Запровадження інформаційно – комп’ютерних технологій у всіх сферах суспільства і життєдіяльності людини закладає основи формування нової інформаційної цивілізації, яка радикально змінить матеріальне виробництво, світогляд, побут, освіту, спілкування і мистецтво. Формується загальнопланетарна цивілізація на засадах єдності і неподільності світового співтовариства, відносної незалежності і рівності народів і культур.
14.04.2022 р.
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку. Законспектуйте матеріал поданий нижче.
На думку Платона: «Немає нічого сильнішого за знання, воно завжди і в усьому перевершує і задоволення, і все інше».
Гносеологія (грец. gnosis — пізнання і logos — вчення) — галузь філософі), яка вивчає сутність пізнавального процесу, його закономірності та принципи, форми і типи одержання знання про світ в усьому його багатоманітті.
Філософи-сенсуалісти (Дж. Локк, Т. Гоббс, Д. Берклі) визнають головним чинником пізнання людські почуття. На думку англійського філософа Дж. Локка, всі людські знання мають чуттєво-досвідний характер, а людська душа — «чиста дошка», «білий папір без будь-яких знаків та ідей», на якому досвід залишає свої письмена. Теза Дж. Локка, що відчуття є першопричиною виникнення ідей.
Філософи-раціоналісти (Р. Декарт, Г.-В. Лейбніц, Б. Спіноза) визнають провідну роль розуму в одержанні знання, вважають його джерелом істини. Р. Декарт був переконаний в тому, що лише розум вказує надійний шлях досягнення істини, оскільки почуття здатні вводити людину в оману. Єдиним достовірним для людини є усвідомлення існування власного розуму. «Мислю, отже існую» (Cogito, ergo sum) — декартівська формула, яка, на його думку, є наріжним каменем науки про людське Я, суб'єктивність (мисляча субстанція) і всіх людських наук.
У процесі пізнання використовують такі методи:
1) емпіричний;
2) сенсуалістичний;
3) раціоналістичний.
Формами чуттєвого пізнання (живого споглядання) є:
а) відчуття — відображення властивостей, якостей предметів і явищ об'єктивного світу, внутрішніх станів організму внаслідок їх впливу на рецептори;
б) сприймання — цілісне відображення у свідомості людини предметів і явищ об'єктивної дійсності та їх вплив на рецепторні поверхні органів чуття;
в) уявлення — образи предметів і явищ дійсності, створені внаслідок їх впливу на органи чуття.
Раціональне пізнання здійснюється завдяки мисленню на таких рівнях, як розсудок (початковий рівень мислення, де оперування абстракціями відбувається в межах певної незмінної, наперед заданої схеми) і розум (вищий рівень раціонального пізнання, для якого притаманне творче оперування абстракціями і рефлексією). Його формами є:
а) поняття;
б) судження;
в) умовивід.
Дедалі частіше у філософії утверджується думка, що чуттєве (сенсорне) і розумове (раціональне) в людському пізнанні не є двома роз'єднаними й автономними ступенями, а двома моментами єдиного пізнавального процесу.
Домашнє завдання: підготувати інформацію методи пізнання, законспектуваати її і надіслати в приватні повідомлення.
07.04.2022 р.
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку. Законспектуйте матеріал поданий нижче.
https://forms.gle/Up8HbXHz99v5yc9w8
31.03.2022 р.
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку. Законспектуйте матеріал поданий нижче.
24.03.2022 р.
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку. Законспектуйте матеріал поданий нижче.
2. Виконайте тестові завдання "Традиції та особливості розвитку філософської думки в Україні"
https://forms.gle/Hohe2X9TSg7HXhRL7
17.03.2022 р.
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку. Законспектуйте матеріал поданий нижче.
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку. Над цією темою ми будемо працювати 4 уроки. Законспектуйте матеріал поданий нижче.
2. Виконайте тестові завдання "Філософія Нового часу"
07.02.2022 р.
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку. Законспектуйте матеріал поданий нижче.
04.02.2022 р.
Немає коментарів:
Дописати коментар