Мова - духовне багатство народу. В. Сухомлинський

ДН "УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА" (гр. № 35)

                                              30.03.2022 р. 

Тема уроку: "В. Діброва "Андріївський узвіз""

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку, КОРОТКО про Володимира Діброву.

Народився 11 серпня 1951 у місті Донецьку. Вчився у Київському університеті імені Тараса Шевченка на факультеті романо-германської філології, відділ перекладачів (1968—1973).  У 1985—1988 — аспірант Інституту літератури ім. Т.Шевченка АНУ. Дебютувавши наприкінці «перестройки» двома книжками в офіційному друці («Тексти з назвами і без назв», 1990; «Пісні Бітлз», 1991), він одразу став одним із найпопулярніших українських прозаїків, перекладеним у Німеччині, Польщі, Угорщині, Шотландії, США, Канаді. Нагороджений премією ім. Миколи Лукаша. Від 1994 року живе й працює в США, викладає в Українському науковому інституті Гарвардського університету.

2007 року - роман «Андріївський узвіз» переміг на третьому конкурсі «Книга року Бі-Бі-Сі».



2. Прочитайте анотацію.
АНОТАЦІЯ
Це – «роман-подорож» сучасного українського письменника Володимира Діброви. На початку твору його головний герой, потрапивши на свято міста, піднімається Андріївським узвозом. Там він опиняється в критичній ситуації, непритомніє і ніби подорожує в бік дитинства.
Він робить п´ять зупинок у ключових моментах свого життя, де ще раз переживає кохання й хворобу, стає свідком суспільних змін, просувається по службі, робить ті самі помилки й перші дитячі кроки у пізнанні світу. Цього разу він бачить та розуміє все, але нічого не може змінити. А ще він дізнається, що в його житті була таємниця, про яку він, виявляється, знав, починаючи із п´яти років. Ця таємниця ніколи не залишала його, особливо в ситуаціях небезпеки та скрути. Події цієї подорожі охоплюють 1948 - 2002 роки й відбуваються на тлі Андріївського узвозу – вулиці, яка            з´єднує низ міста з верхом, дитинство героя – зі зрілістю, скороминуще – із вічним. Роман «Андріївський узвіз» розрахований не лише на шанувальників рідного слова, але й на всіх, хто звик читати.
3. Прочитайте стислий сюжет книги.
У «Андріївському узвозі» 54-річного чоловіка зі смаком і досвідом, чоловіка, який відчував при ходьбі кожен м’яз свого тіла, який дослужився до посади проректора, раптово хапає інсульт. Оскільки держава прирівняла науковців до держслужбовців, пенсія в чоловіка має бути не найгіршою. Проте це його чомусь не радує. У нього є донька, дружина, два зяті — колишній і актуальний – обидва талановиті поети.
У чоловіка намічається внук, якого назвуть на честь діда. І це найсвітліший момент роману. У чоловіка є друг-ректор, з яким він розсварився через кляту ректорку, і коханка, яка брутально кидає чоловіка, бо виходить заміж за іноземця. Через відкоша, отриманого від останньої коханки, у чоловіка й стався інсульт. На щастя, після лікування йому милостиво повернули всі досі паралізовані частини тіла. Після такого дива герой повернувся не тільки в лоно родини, а й у лоно церкви.
На святі міста, що традиційно відбувається на Андріївському узвозі, із чоловіком стався другий інсульт. У коматозному стані він мандрує в потойбіччя. Виринаючи із потойбіччя й потрапляючи в реальність, чоловік бачить обличчя дружини, осяяне любов’ю, в якому збіглися початок і кінець. Він розуміє — йому вибачили.

Домашнє завдання: прочитати стислий переказ роману В.Діброви "Андріївський узвіз"

https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=17856


                                         25.03.2022 р. 

Тема уроку: "О. Ірванець "До французького шансоньє""

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку, КОРОТКО про Олександра Ірванця.

2. Виразно прочитайте вірш "До французького шансоньє".

Це є поезiя найвища,
Це є найвища простота,
Коли передаються вiршi,
Як поцiлунки — з уст в уста.
Твоï пiснi легкi i свiтлi
(ïх так сприймають слухачi),
Та пам'ятай — у цьому свiтi
Є свистуни i стукачi.
А ти — гiтара, гiлка з дерева,
I ти сьогоднi на кону.
Скажи, кому твоя заревана
Душа потрiбна, ну, кому?..
Вдягайся модно, лайся модно,
Та час вiд часу пригадай,
Як слухав дзвона Квазiмодо
В глухонiмому Нотр-Дам.
Вiн припадав до дзвона тiлом,
Вiн разом з ним лiтав, лiтав...
О, скiльки тих, якi хотiли
Тiлами битися в тiла,
А язиками лiзли в душi...
Я й сам колись таким грiшив.
Пiснi, мов кошенят задушених,
В зубах по вулицях носив.
Душа повiльно прозорiла
Все по ночах.
А по очах
Боляче вдарило прозрiння:
Про що кричав?
Кому кричав?..
Є вуха, що, немов корою,
Укритi суєтнiстю змiн.
Хай серцем слухають i кров'ю,
Як Квазiмодо слухав дзвiн!..
3. Уважно опрацюйте критичний матеріал.


4. Запишіть в зошит паспорт твору

Домашнє завдання: визначити усі художні засоби поезії Олександра Ірванця "До французького шансоньє"

                                             23.03.2022 р. 

Тема уроку: "Провідні мотиви поезії Оксани Забужко"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку, КОРОТКО про Оксану Забужко.




2. Виразно прочитайте вірш "Рядок з автобіографії".

3. Запишіть в зошит аналіз цієї поезії

Основна думка твору – дотримання етичного ідеалу духовного аристократизму, служіння вивищенню України та своєї нації, збереження родовідної пам’яті.
Ідея – возвеличення в узагальненому образі своїх предків моральних чеснот українців: патріотизму, вірності, честі, оспівування духовного багатства рідного народу.

Вірш «Рядок з автобіографії» — яскравий приклад постмодерної літератури. У творі наявні алюзії (натяки, перегуки) на відомі сюжети літератури попередніх епох. О. Забужко засвідчує гордість за своїх предків.  У вірші «Рядок з автобіографії» мисткиня акцентує на важливості генетично успадкованої козацько-шляхетської культури, що, наче «нить основи / Крізь віки однієї сім’ї», залишає «від батька до сина / Честь у спадок — як білу кість!». Утрата родової пам’яті (шляхетського козацько-лицарського духу) авторка розцінює як зраду, поразку, бо це веде до колоніальної ганьби, національно-історичної катастрофи. Емоційна напруга твору зростає від строфи до строфи, досягаючи свого апогею в рядках: «Мої предки були народом — / Тим народом, якого нема», що сприймаються як висновок про велич українського народу.


                                        18.03.2022 р. 

Тема уроку: "Постмодернізм як один із художніх напрямів мистецтва 1990 рр."

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Запишіть інформацію з картинки.


2. Уважно прочитайте про масову й елітарну літературу


                                           16.03.2022 р. 

Тема уроку: "Історико-культурна ситуація наприкінці ХХ - на початку ХХІ ст. З'ява нового літературного покоління"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Ми розпочинаємо вивчати останню тему з української літератури. Прочитайте уважно текст, виділений зеленим кольором.

Покоління, яке ввійшло в літературу наприкінці XX — на початку XXI ст. здійснило справжню революцію в мові й тематиці, ретельно аналізуючи нову навколишню дійсність та досліджуючи експресивні можливості мови.
Характерно, що кількість творчих угруповань помітно зменшилася, що дозволяє зробити висновок про своєрідний потяг до самостійництва і в літературі. Народилося нове покоління в молодіжній творчості.
Сучасна література, як і класична, утверджує вічні цінності, правду, якою б гіркою вона не була, моральність, які б «свободи» їй не протиставляли.
Відомо, що література зосереджує свою увагу передусім на людині, її особистому, громадському житті, ставить і розв’язує кардинальні питання буття; що є добро, а що — зло? У чому сенс життя? Що робить людину щасливою? 

2. Запишіть в зошит основні сучасні літературні угрупування

                                         14.02.2022 р. 

Тема уроку: "Поезія Стуса – зразок «стоїчної» поезії у світовій ліриці («Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…», "Господи, гніву пречистого...")"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. На попередньому уроці ви опрацьвували біографію Василя Стуса. Сьогодні ознайомимося з його поезією «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…». УВАЖНО прочитайте поезію.

2. Попрацюймо з невідомими словами.



3. В зошит запишіть аналіз поезії Василя Стуса «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…»


  4. Уважно прочитайте наступну поезію Василя Стуса "Господи, гніву пречистого" 


  
5. В зошит запишіть аналіз цієї поезії.


6. Виконайте тестові завдання.

           https://forms.gle/Lcvg8DDGqd36Ztyk9                                                                          

                                              07.02.2022 р.

Тема уроку: "Василь Стус. Загальний огляд творчості"

1. Запишіть дату та тему уроку. Ми розпочинаємо вивчати нову тему "Стоїчна українська поезія". Сьогодні вам потрібно опрацювати життєвий і творчий шлях Василя Стуса. Запишіть в зошит коротку біографію поета.

Поет-шістдесятник

  • Народився 6 січня 1938 р. в хліборобській родині в с. Рахнівці на Вінниччині. Після закінчення школи навчався в Донецькому педінституті. Далі вчителював, служив в армії, працював в газеті. 
  • У 1959р. у «Літературній газеті» з’явилися перші вірші поета. З 1961 р. викладає українську мову та літературу в 23-й Горлівській школі. У 1963 р. вступає до аспірантури Інституту літератури ім. Шевченка в Києві. Бере участь у роботі Клубу творчої молоді. За участь у протесті на прем’єрі фільму «Тіні забутих предків» виключили з аспірантури. Відтоді не надрукували жодного рядка. 
  • У 1965 р. одружився з Валентиною Попелюх, у нього народився син Дмитро. 

  • У 1970 р. на похороні Алли Горської звинуватив владу у її вбивстві. У Брюсселі виходить його перша книжка «Зимові дерева». 
  • У 1972 р. разом з іншими українськими поетами його було заарештовано й засуджено. Ув’язнення відбував у Мордовії. Після завершення основного терміну відправили у заслання. Після повернення відмовився від радянського громадянства. У 1979 р. повертається та працює у Києві. У 1980 р. знову був засуджений до 10 років ув’язнення та 5 років заслання. 28 серпня 1985р. його відправили у карцер, де він оголосив голодування. У ніч із 3 на 4 вересня 1985 р. помер.
2. Обовязково перегляньте коротеньке відео "Його боялася радянська влада: за що боровся і чому загинув поет Василь Стус" 

                                      
 01.02.2022 р.
Тема уроку: "Контрольна робота "Літературне "шістдесятництво". Митець і суспільство"

Шановні учні!
Сьогодні у вас контрольна робота з теми "Літературне "шістдесятництво". Митець і суспільство"
 
Алгоритм роботи
1. Перейдіть за посиланням
2. Виконайте тестові завдання.
3. Натисніть кнопку "Надіслати".

У разі невиконання контрольної роботи оцінка за тему не буде виставлена!!!!! 


                                            01.02.2022 р.

Тема уроку: "Характеристика образу Марусі Чурай з однойменного роману Ліни Костенко"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Опрацюйте характеристику головної героїні Марусі Чурай.

Маруся Чурай – талановита піснярка з Полтави. Це вродлива та талановита дівчина. Її образ поєднаний з образом України. Всі свої почуття та переживання вона  оспівувала в піснях. Маруся добра, розумна та талановита. Пісні Марусі є її способом самовираження. Її пісні співають, вирушаючи у похід козаки, співають дівчата, чекаючи коханих. Марусині пісні можуть повести за собою людей, оживити мертвих, підняти дух козаків, надихнути на перемогу.

2. Запишіть цю характеристику в зошит.

3. Виконайте тестові завдання

https://forms.gle/gGyzJPZzVkKwGf1w8                                 


                                           31.01.2022 р.

Тема уроку: "Ліна Костенко. Історичний роман у віршах "Маруся Чурай""

   1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Перегляньте відео про історичний роман у віршах "Маруся Чурай".


2. Запишіть інформацію з картинки.

Домашнє завдання: прочитайте історичний роман у віршах "Маруся Чурай" Ліни Костенко або прослухайте його аудіоверсію.

                                        18.11.2021 р.

Тема уроку: "Олександр Довженко "Зачарована Десна""

1. Запишіть дату та тему уроку. З картинки запишіть паспорт кіноповісті О. Довженка "Зачарована Десна".

2. Прослухайте уважно переказ "Зачарованої Десни", тому що на наступному уроці будемо писати самостійну роботу за змістом цієї кіноповісті.


                           17.11.2021 р.

Тема уроку: "Олександр Довженко "Щоденник""

1. Запишіть дату та тему уроку. Прочитайте інформацію на картинках, випишіть лише те, що виділене жовтим кольором.


2. Перегляньте екранізований "Щоденник" Олександра Довженка.


                                             15.11.2021 р.

Тема уроку: "Трагічна творча біографія О. Довженка"

1. Запишіть дату та тему уроку. Ми розпочинаємо вивчати життєвий і творчий шлях О. Довженка. Запишіть в зошит хронологічну таблицю.




2. Перегляньте коротеньке відео про О. Довженка

                                11.11.2021 р.

Тема уроку: "Участь українських письменників у Другій світовій війні"

1. Запишіть дату та тему уроку. Ми розпочинаємо вивчати тему "Воєнне лихоліття". І сьогодні ви дізнаєтесь про участь українських письменників у Другій світовій війні.


                                                                                                                                                                       10.11.2021 р.

Тема уроку: "Проблема свободи й боротьби за визволення. Жанрові особливості (динаміка сюжету, неоромантичність та ін.). Вольовий характер Григорія Многогрішного"

1. Запишіть дату та тему уроку. Ми продовжуємо детальніше ознайомлюватися з пригодницьким романом Івана Багряного "Тигролови". Для цього виконаємо тестові завдання за змістом роману.

2. Запишіть в зошити характеристику образів роману "Тигролови".




                                    08.11.2021 р.

Тема уроку: "Іван Багряний( І.Лозов’ягін). Основні віхи життя й творчості митця, його громадянська позиція. «Тигролови» як український пригодницький роман "

1. Запишіть дату та тему уроку. Ми продовжуємо вивчати еміграційну літературу. Сьогодні ознайомимося з біографією Івана Багряного та особливостями його роману "Тигролови". Коротко запишіть про письменника та його роман.

https://studway.com.ua/literatura-urok-6/

Домашнє завдання: прочитати роман "Тигролови" Івана Багряного або можна прослухати аудіопереказ

 

                                 04.11.2021 р.

Тема уроку: "Євген Маланюк "Напис на книзі віршів""
1. Запишіть дату та тему уроку. Ми продовжуємо вивчати творчість Євгена Маланюка на прикладі поезії "Напис на книзі віршів". Запишіть з картинки інформацію про цей поетичний твір.


2. Виявляємо літературну компетентність

1. Яке враження справила на вас поезія? Які почуття викликала? Які запитання виникли у вас під час слухання? 
2. Визначте провідні образи поезії. Які з них пов'язані з античністю? Які — з минулим України? Які — із сучасністю?
3. До кого звернена поезія? Поміркуйте, чому поет обрав саме такого адресата.

Домашнє завдання: виконайте тестові завдання


                                      29.10.2021 р.

Тема уроку: "Література письменників-емігрантів. «Празька школа» української поезії та її представники". Євген Маланюк "Уривок з поеми""

1. Запишіть дату та тему уроку, перегляньте відео, запишіть визначення еміграційної літератури, коротко про хвилі еміграції, навчальні заклади для українців - емігрантів,  представників "празької школи" української поезії.

2. Ознайомтеся з основними фактами біографії поета-емігранта Є. Маланюка

  • Маланюка в літературі називали "імператором залізних строф", українським Одіссеєм,  «пражанином». 
  • Народився 20 січня 1897р. в м. Архангороді на Херсонщині. 
  • Навчався в Єлисаветградській реальній гімназії. 1914 р. — вступив до Петроградського політехнічного інституту, але не закінчив, бо був мобілізований до Армії УНР. 
  • 1920 р. — з’являється друком перший вірш. Після поразки УНР назавжди покидає Україну.
  •  Стає лідером «Празької поетичної школи». 
  • 1925 р. — видає першу збірку «Стилет і стилос». 
  • Живучи у Варшаві, очолював групу "Танк", з 1944 р. живе в Німеччині і є учасником МУРу (Мистецького українського руху), 1949 р. виїхав до США.
  • Помер 16 лютого 1968р. у Нью-Йорку. 

Творчість 
– Історіософічність творчості — спроба вмотивувати, пояснити логіку історичних подій, осмислення їх сенсу для України. 
– Чітка організація поетичної мови, нагромадження приголосних, сторення ефекту „непісенності», строгості, суворості. 
– Наскрізна ідея української державності 

3. Прослухайте виразне читання поезії "Уривок з поеми"      Є. Маланюка.                            

Домашнє завдання: ідейно-художній аналіз поезії "Уривок з поеми" Є. Маланюка (визначити літературний рід, жанр, тему, ідею, художні засоби поезії).

                                    26.10.2021 р.

Тема уроку: "Контрольна робота "Перлини західноукраїнської літератури""
Шановні учні!
Сьогодні у вас контрольна робота з теми "Перлини західноукраїнської літератури"
 Алгоритм роботи
1. Перейдіть за посиланням
2. Виконайте тестові завдання.
3. Натисніть кнопку "Надіслати".
4. Відповіді чекаю до 23:00 26.10.2021 р.
У разі невиконання контрольної роботи оцінка за тему не буде виставлена!!!!! 


                                  25.10.2021 р.

Тема уроку: "Загальнолюдські мотиви і гуманістичні цінності поеми в прозі «Поза межами болю» Осипа Турянського"

Шановні учні!
На попередньому уроці ми ознайомилися із творчістю Осипа Турянського, українського письменника, який жив, працював і творив художнє українське літературне слово в умовах бездержавності. А ще пережив жахіття Першої світової війни. Полон. Практично смерть – і воскресіння …з-поза меж болю. Що допомогло письменникові перемогти смерть, що зумовило його про це написати автобіографічний твір,  що взагалі людині допомагає залишатися людиною, долаючи труднощі і навіть смерть, дізнаємося на сьогоднішньому уроці.
Демонстрація буктрейлера « Поза межами болю» Осипа Турянського



Ви ознайомилися із текстом повісті. Письмово дайте відповіді на наступні питання:
  • Чи є на війні місце моральним цінностям чи все-таки перемагає сила, гроші, біологічні інстинкти? 
  • Які гуманні вчинки здійснили герої твору?
Проблемне запитання: Які істини відкрив для вас О.Турянський і його герої ?
Орієнтовні відповіді запишіть у зошит
Людина живе, доки є надія.
Сім'я – опора, джерело енергії,сили.
У слабкому тілі може бути сильний дух.
Треба вміти прощати.
За будь-яких обставин людина має залишатись людиною.
Гроші-папір, є речі набагато цінніші.
Життя – найбільша цінність.
Сила мистецтва-безмежна.

Домашнє завдання: виконати тестові завдання "Життя і творчість Осипа Турянського"

Немає коментарів:

Дописати коментар