Мова - духовне багатство народу. В. Сухомлинський

ДН "Основи філософських знань" (гр. № 41)

 19.11.2021 р.

Тема уроку: "Філософський аналіз суспільства"

Шановні учні!
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку. Законспектуйте матеріал поданий нижче.                   




08.11.2021 р.

Тема уроку: "Основний зміст пізнавальної діяльності"

Шановні учні!
1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку, план лекції. Законспектуйте матеріал поданий нижче

                                                                     План лекції
1. Сутність і структура пізнавального процесу.
2. Проблема істини у філософії.
3. Матеріалістичне та ідеалістичне розуміння об’єкта і суб’єкта пізнання.


1. Сутність і структура пізнавального процесу. 
  •  Проблеми пізнання досліджує гносеологія (давньогрец. “гносис” – пізнання; “логос” – вчення, наука).  
  •  Пізнання – сукупність процесів отримання, переробки і використання інформації про світ і саму людину. 
  • Складові процесу пізнання:процес видобування знань, створення образів, моделей теорій реальності (інформативний аспект);  прагнення оволодіти реальністю, проникнути в її приховані підвалини (вольовий аспект);  бажання досягти найважливішого, найпозитивнішого для людини стану досконалості ( смисловий аспект). 
  • Принципи гносеології:  об’єктивність; конкретність;  історизм;  зв’язок з практикою;  єдність діалектики і логіки;  всезагальність; відображення. 
  • Гносеологічні позиції: гносеологічний оптимізм (людське пізнання не знає меж);  агностицизм (принципове заперечення можливості для людини мати достовірні знання);  скептицизм (висловлення сумніву як у позитивних можливостях пізнання, так і в його повній неспроможності). 
  • Процес пізнання – неподільне ціле, але в ньому можна виділити два основних ступені:  чуттєве та раціональне пізнання. 
  • Форми чуттєвого пізнання:  відчуття;  сприйняття;  уявлення. 
  • Форми раціонального пізнання:  поняття;  судження;  умовивід.
  • Синтезуючий рівень пізнання:  досвід;  експеримент;  практика. 
 2. Матеріалістичне та ідеалістичне розуміння об’єкта і суб’єкта пізнання
Процес пізнання можливий лише при взаємодії людини з явищами дійсності. Ця взаємодія розкривається через вихідні поняття гносеології – об’єкт та суб’єкт пізнання. 
  • Суб’єкт пізнання – людина як вихідний пункт життєвої та пізнавальної активності; людина як суб’єкт пізнання здобуває знання, вибудовує теорії, концепції, зберігає та передає їх новим поколінням. В кінцевому рахунку вищий виробник знання та мудрості, тобто суб’єкт пізнання – все людство. Вимоги до суб’єкта пізнання – включеність до суспільного життя, інформованість про знання, типові для певного конкретно-історичного етапу розвитку суспільства. Частина об’єктивної реальності, що опинилась в сфері пізнавальних інтересів і діяльності суб’єкта є об’єктом пізнання, тобто вона стає в певному розумінні “власністю” суб’єкта. 
  • Об’єкт по відношенню до суб’єкта пізнання – це не просто об’єктивна реальність, а та реальність, частково пізнана, яка стала фактом свідомості. Об’єкт постійно змінюється під впливом практики та пізнання. З точки зору пізнавальної діяльності суб’єкт не існує без об’єкта, а об’єкт – без суб’єкта, вони співвідносні: об’єкт набуває характеристики об’єкта лише у відношенні до певного суб’єкта, тоді як останній виявляє себе лише через дію на певний об’єкт. 
 3. Проблема істини у філософії. 
  • Внутрішня спрямованість пізнання – пошук істини.  Класичне визначення істини дав Арістотель, визначивши її як відповідність наших знань дійсності. Істина – адекватне відображення об’єкта суб’єктом, яке відтворює об’єкт таким, яким він існує незалежно від свідомості суб’єкта пізнання. Сучасна гносеологія конкретизує традиційну концепцію істини через діалектичний зв’язок понять: - об’єктивна істина; - відносна істина; - абсолютна істина; - конкретність істини; - заблудження. 

 2. Виконайте самостійну роботу за посиланням 

                    https://forms.gle/SxbcwPKjDTbAJ1SG9                                                                                 

                                        25. 10.2021 р.

Тема уроку: "Духовний вимір людського буття"

                                               Шановні учні!
 1. Записуйте в робочі зошити дату і тему уроку, план лекції. Законспектуйте матеріал поданий нижче

План лекції
  1. Поняття духовного світу людини.
  2. Психологічні та соціально-історичні засади свідомості.
  3. Індивідуальна і суспільна свідомість.
  4. Структура суспільної свідомості

  • Свідомість в широкому значенні цього слова є сферою людської духо­вності, яка включає в себе світ думок, світ почуттів і волю. Людина є єди­ною істотою на Землі, якій притаманна свідомість, духовне життя. Джерело свідомості коріниться в особливостях людського буття у світі.
  • Людина здійснює свій зв'язок зі світом в трьох формах - практичній, пі­знавальній і духовно-практичній. 
  • Свідомість є формою об'єктивного відображення, формою пізнання дійсності як незалежної від людських прагнень та ін­тересів. Результатом і метою свідомості як пізнавальної діяльності є отри­мання знань, об'єктивної істини. З іншого боку, свідомість містить в собі прояв суб'єктивного відношення людини до дійсності як до світу свого жит­тя, його оцінку, усвідомлення свого знання і себе. Результатом і метою ду­ховно-практичного, ціннісного відношення до світу є осягнення сенсу існу­ючого, міри відповідності світу та його проявів людським інтересам та по­требам, сенсу власного життя.
  • Свідомість є предметом вивчення не лише філософії, але й соціології, психології, фізіо­логії, генетики, медицини. Людська свідомість має певні біологічні передумови, вона нерозривно пов'язана з матеріальним носієм - головним мозком. Психічне життя як відображення дійсності притаманне не лише людині, але й тваринам. Але тільки у людини виникає вища, специфічна форма психіч­ного відображення об'єктивної реальності - мислення, свідомість.
  • Свідомість є єдністю ін­дивідуальної і суспільної свідомості. Індивідуальна свідомість - це духов­ий світ кожної особистості. Людина як суспільна істота бачить світ крізь призму певного соціуму - суспільства, нації, класу, епохи в цілому. В інди­відуальній свідомості відбиваються суспільні ідеї, цілі, ідеали, знання, віру­вання, що народжуються та існують в соціальному середовищі. Свідомість є відображенням суспільного буття індивідів, вона завжди виявляється в сус­пільній формі. В одному випадку людина відображає світ і усвідомлює своє буття в формі міфологічної свідомості, в іншому - філософської, наукової, у третьому - художньої, релігійної тощо. Свідомості як такої, без і незалежно від конкретної суспільної форми, просто не існує. Суспільна свідомість і є існуванням свідомості у суспільній формі, у вигляді певного сукупного ре­зультату людської діяльності, у формі спільного надбання, здобутку суспі­льства.
  • Суспільна свідомість не є простою сукупністю індивідуальних свідомо­стей. Особливістю суспільної свідомості є те, що вона, пронизуючи індиві­дуальну свідомість, оформлюючи її, набуває об'єктивної, незалежної від індивідів та їх свідомості форми існування. 
                                Закономірності та особли­ві риси свідомості:

  • свідомість є вищою формою відображення дійсності і способом ідеального відношення до світу; її особливості і закономірності обумовлені суспільно-практичним і культурно-історичним способом людського існу­вання;
  • свідомість існує в двох формах ідеальної діяльності - теоретичній (пі­знавальній) і духовно-практичній (ціннісній);
  • людській свідомості притаманна здатність до об'єктивності відобра­ження дійсності; вона є активною, творчою та універсальною діяльністю;
  • свідомість опосередкована мовою, яка є засобом пізнання, спілкуван­ня, збереження і передачі інформації;
  • свідомість існує в єдності індивідуальної і суспільної форм, які взає­мопов'язані, взаємообумовлені, але, одночасно, існують як самостійні, від­носно незалежні одна від одної.

Немає коментарів:

Дописати коментар