Мова - духовне багатство народу. В. Сухомлинський

ДН "УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА" 2022/2023 (гр. 11)

                                                                 08.05.2023 р. 

Тема уроку: "Павло Тичина "Арфами, арфами...", "О панно Інно", "Ви знаєте, як липа шелестить...""

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно ознайомитись з  поезіями П. Тичини «Ви знаєте, як липа шелестить...», «Арфами, арфами...», «О панно Інно...».














Домашнє завдання: опрацювати ст. 21-25 в підр. Олександра Араменка "Українська література"

                                           21.02.2023 р. 

Тема уроку: "Леся Українка. Драма-феєрія "Лісова пісня""

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно проаналізувати драму-феєрію Лесі Українки "Лісова пісня". 

Рік написання1911
Літературний рід: драма.
Жанр: драма-феєрія (твір, у якому реальне поєднано з фантастичним, є каз­кові персонажі).
Художній напрям: модернізм: неоромантизм.
У драмі-феєрії «Лісова пісня» оспівано красу Волині. Саме на Волині відбуваються події твору.
Тема: зображення світу людини й світу природи в їх гармонійних і суперечливих взаєминах.
Ідея: оспівування краси людських взаємин, пориву до щас­тя, незбагненної сили великого кохання.
Провідний мотив: утвердження думки про високе покликання людини, її гармонійність, цілісність і безсмертя людської душі.
Головний конфлікт: зіткнення духовно–піднесеного й матеріально–приземленого.
Головні герої “Лісова пісня”
1) селяни:
- Лукаш – молодий хлопець, у якого закохується Мавка;
- Лев – дядько Лукаша, чоловік є символом єдності людини та природи;
- мати Лукаша;
- Килина –  дружина Лукаша, у її образі втілено бездуховність та обивательську обмеженість
2) жителі лісового царства:
- Мавка;
- Лісовик (символізує старість та поміркованість);
- Водяник;
- Перелесник (є символом молодості та волі)
Русалка;
Другорядні герої: Той, що греблі рве; Той, що в скалі сидить; Русалка Польова, Пропасниця, Потерчата, Куць, Злидні.

2. Прослухайте "Лісову пісню"


                                           11.01.2023 р. 

Тема уроку: "Образ панни Мусі - уілення ідеї вічної жіночності і краси"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно охарактеризувати символічний образ панни Мусі з новели В. Винниченка «Момент». Але спочатку перевіримо ваше знання змісту цієї новели. 

Тести за змістом новели Володимира Винниченка 

"Момент" (гр. 11)


2. Запишіть в зошит цитатну характеристику панни.



                                            09.01.2023 р. 

Тема уроку: " Поєднання в новелі «Момент» Володимира Винниченка реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно опрацювати та записати особливості новели В. Винниченка «Момент».




2. Прослухайте новелу "Момент"

                                                                  23.12.2022 р.

Тема уроку: "Життя і творчість Володимира Винниченка"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Перш ніж  почати ознайомлюватись з біографією Володимира Винниченка потрібно виконати тестові завдання за новелою "Камінний хрест" Василя Стефаника.                  

                        https://forms.gle/Gfw2cq68uqT2eKVG6

2. Запишіть в зошит біографію В. Винниченка та найпопулярніші твори, особливу увагу зверніть на роман "Сонячна машина".


                                                                       22.12.2022 р.

Тема уроку: "Камінний хрест - уособлення долі людини"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Ознайомтесь з історією написання новели "Камінний хрест" Василя Стефаника.

Історична основа твору

В основу новели покладено реальний факт: Штефан Дідух (у творі Іван), односелець Стефаника, емігруючи до Канади, ставить на своїй нивці кам’яний хрест (який, до речі, і донині стоїть у Русові). У трагедії героя твору по краплі зібрано горе тисяч емігрантів, долею яких переймався письменник. Не раз проводжаючи на Краківському вокзалі земляків у далеку Америку, він постійно бачив опухлі від плачу очі, спечені губи, чув захриплі від стогону голоси.

За мотивами цього твору видатний режисер Леонід Осика в 1968 р. на Київській кіностудії імені О. Довженка зняв фільм «Камінний хрест», який увійшов у скарбницю найвизначніших українських кіношедеврів.

 2. Опрацюйте сюжет новели.  

 


3. Запишіть в зошит образи-символи новели.


4. Прочитайте і запишіть ознаки експресіонізму новели "Камінний хрест" В. Стефаника.

Художній напрям, стиль «Камінний хрест»: модернізм, експресіонізм. Експресіонізм виявляється у дослідженні сенсу страждання, відчуття болю, які спонукають людину до пізнання суті свого існування; також в емоційній загостреності зображуваного, напруженому драматизмі ситуації.

                                         20.12.2022 р.

Тема уроку: "Життєвий і творчий шлях Василя Стефаника"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку, інформацію про життєвий і творчий шлях Василя Стефаника.

Василь Стефаник 
(1871-1936) 
Майстер психологічної новели 
  •  Народився 14 травня 1871 року в селі Русів Івано-Франківської області в сім’ї заможного селянина. 
  •  Навчався у Снятинській міській школі, потім у польських гімназіях у Коломиї та Дрогобичі. Був виключений з Коломийської гімназії через участь у «Покутській трійці». По закінченні Дрогобицької гімназії вступив до медичного факультету Краківського університету. 
  • У 1904 р. одружився на дочці священика Ользі Гаморак, мав трьох синів. 1908–1918 працює послом австрійського парламенту.
  • В. Стефаник — один із представників «Покутської трійці» (умовне об’єднання трьох українських письменників: Василя Стефаника, Леся Мартовича та Марка Черемшини). Назва походить від регіону, оскільки усі троє були з Покуття.  
  • Літературну діяльність В. Стефаник розпочав поезіями в прозі (1896-1898 рр.). Перша збірка В. Стефаника «Синя книжечка» (1899 р.). Пізніше виходили книги новел «Камінний хрест» (1900 р.), «Дорога» (1901 р.), «Моє слово» (1905 р.), «Земля» (1926 р.). Шанувальники творчості митця називали його, за висловом Марка Черемшини, «поетом мужицької розпуки».
  • Помер 7 грудня 1936 року.
3. Запишіть паспорт новели В. Стефаника "Камінний хрест"

                                            

Домашнє завдання: прослухайте новелу Василя Стефаника "Камінний хрест"

                                                                                                                                                               15.12.2022 р.

Тема уроку: "Характеристика образів-персонажів у "Valse melancolique" ("Меланхолійний вальс") Ольги Кобилянської"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно охарактеризувати героїнь новели Ольги Кобилянської "Valse melancolique" ("Меланхолійний вальс")".




    13.12.2022 р.

Тема уроку: "Образи нових жінок-інтелектуалок: талановитої піаністки Софії, аристократичної Марти, пристрасної і вольової художниці Ганнусі у "Valse melancolique" ("Меланхолійний вальс")"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно опрацювати та записати паспорт новели Ольги Кобилянської "Valse melancolique" ("Меланхолійний вальс")".

2. Прослухайте переказ  новели Ольги Кобилянської "Valse melancolique" ("Меланхолійний вальс")".

3. Виконайте самостійну роботу за творчістю Ольги Кобилянської.

                     https://forms.gle/98CU8MfqrLNFJmw67


                                                   09.12.2022 р.

Тема уроку: "Автобіографізм «Іmpromtu phantasie» («Фантазія-експромт»). Становлення особистості, цілеспрямованої  й цілісної натури. Образ ліричної героїні новели-роздуму"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно опрацювати та записати особливості новели Ольги Кобилянської «Іmpromtu phantasie».

Літературний рід: епос

Жанр: новела (сама авторка визначила як нарис).

Тема: зображення тонкої пристрасної натури жінки, її життєлюбності та глибокого духовного світу, сповненого почуттів.

Ідея: утвердження думки про усвідомлення жінкою свого місця у світі та її права бути щасливою в усій повноті.

Назва є алюзією на відомий ноктюрн "Impomtu" Ф.Шопена, улюбленого композитора О.Кобилянської.

Сюжет: 

Експозиція: розповідь авторки про героїню.

Зав’язка: маленька героїня упіймала коня, що зірвався з прив’язі.

Розвиток дії: розповідь про те, як переїжджий стройник налагоджував фортепіано у її родичів.

Кульмінація: виконання стройником “Фантазії-експромт” Шопена, сльози маленької героїні. Стройник бере з героїні обіцянку грати цю мелодію тільки тоді, коли стане зовсім дорослою, після двадцятиріччя.

Розв’язка: Героїня подорослішала, але так і не навчилась грати на фортепіано. Зате, коли вона чує музику, то “готова вмирати. Стаю тоді божевільно-відважна, стаю велика, погорджуюча, любляча… Що й залежить на мені, коли лиш музику чую!..”.

2. Прослухайте аудіоверсію новели Ольги Кобилянської «Іmpromtu phantasie».

                                              06.12.2022 р.
Тема уроку: "Життя і творчість Ольги Кобилянської"


1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно опрацювати життєвий і творчий шлях Ольги Кобилянської. За допомогою відео запишіть КОРОТКО основні факти біографії письменниці.


02.12.2022 р.

Тема уроку: "Образи й символи повісті "Тіні забутих предків" М. Коцюбинського. Образи Івана та Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно опрацювати образи повісті "Тіні забутих предків" Михайла Коцюбинського. 






2. Виконайте тестові завдання на знання змісту повісті Михайла Коцюбинського "Тіні забутих предків"

https://forms.gle/mSVi8i8SxKs9TLy49

                                           30.11.2022 р.

Тема уроку: "М. Коцюбинський. Повість "Тіні забутих предків""

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Сьогодні нам потрібно опрацювати особливості повісті "Тіні забутих предків" Михайла Коцюбинського. За допомогою відео ознайомтеся з історією створення твору, його назвою, темою та ідеєю, запишіть цю інформацію в зошит.


 Домашнє завдання: прочитати повість "Тіні забутих предків" М. Коцюбинського або прослухайте переказ


Також можна переглянути кінофільм

 25.11.2022 р.

Тема уроку: "М. Коцюбинський. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини"

1. Запишіть в зошит дату і тему уроку. Далі перевіримо ваше знання змісту новели Михайла Коцюбинського "Intermezzo".


2. Прочитайте інформацію про майстерність Михайла Коцюбинського у розкритті внутрішнього стану людини, випишіть матеріал виділений жирним шрифтом.

У новелі "Intermezzo" сюжет відходить на другий план, майже відсутні портретні описи, усе підпорядковується одній меті — глибокому проникненню у духовний і психічний стан людини, вивченню нюансів душевних поривів і тонких переживань персонажа.
На перший погляд, твір — це ніби суцільний пейзаж, насправді ж квіти, рослини, птахи — це лише символи внутрішніх явищ і процесів, що відбуваються в душі героя. "Я утомився. Бо життя безупинно і невблаганно іде на мене, як хвиля на берег. Не тільки власне, а і чуже", — зізнається герой. Він не може бути самотнім, і в цьому його трагедія. Вразлива душа персонажа не може відсторонитися від людського лиха, вона співчуває кожному і переживає горе кожного як своє. Перевтома викликає байдужість: звістки про смерть герой твору заїдає стиглими сливами, позіхаючи при цьому. Він навіть не червоніє від думки про це, бо коли жах переповнює тебе, зникає здатність вимірювати цей жах.
Байдужа людина — хвора людина, і найкращі ліки для неї — самотність. От тільки як досягти її, якщо з кожного куточка кімнати дивляться очі тих, хто страждає і потребує допомоги? Природа стає цілющим джерелом, яке дає сили і наснагу, лікує хвору душу, повертає здатність співчувати. Визнає герой новели: "Тепер я можу спокійно спати, твої міцні стіни стануть між мною і цілим світом". Ниви у червні, сонце, зозуля і жайворонки, три білих вівчарки — дійові особи — стають тими, кому відкривається головний герой. Він п'є тепло сонця, цей "зцілющий напій, ...як дитина молоко з матерніх грудей", і підглядає, як жайворонок натягає струни між небом і землею, щоб заграти свою дзвінку неповторну пісню життя. Зозулине "ку-ку" змивало поступово утому, спливаючи, як сльози по березі.
Тільки коли кожен з нас зможе осягнути зображену красу природи, ми зрозуміємо глибину душевної драми головного персонажа, яку М. Коцюбинський передає за допомогою методу "від противного": чим яскравіші барви, запахи, дзвінкіші звуки, які сприймає герой, тим темніша (можна це уявити) порожнеча була в його душі перед невеличким intermezzo на Кононівських полях.
Поступово "з-під старої сторінки життя визирала нова і чиста". Головний герой підтягнув струни своєї душі і може йти між люди — допомагати, творити, переживати, співчувати: "Йду між люди. Душа готова, струни тугі, наладжені, вона вже грає..."
Так за допомогою художньої деталі, засобу внутрішнього монологу, контрасту в настроєвій тональності дійових осіб (Моя утома, Людське горе, Залізна рука города, Ниви у червні, Зозуля, Сонце тощо) видатний психологіст М. Коцюбинський розкриває внутрішній стан свого героя, зображує його переживання і страждання.

                                                                      22.11.2022 р.

Тема уроку: "Життя і творчість М. Коцюбинського. Психологічна новела "Intermezzo"".

1. Запишіть дату та тему уроку, законспектуйте коротко про життєвий і творчий шлях Михайла Коцюбинського.

  • М. Коцюбинського називали Сонцепоклонником. 
  • Він відомий в українській літературі як письменник – імпресіоніст (що в перекладі з фр. означає “враження”).
  • Народився 17 вересня 1864 у Вінниці у родині чиновника.
  • Навчався в Барській початковій школі (1875 — 1876), Шаргородському духовному училищі (1876 — 1880).
  • У 1886–1889 він дає приватні уроки і продовжує навчатися самостійно, а 1891-го, склавши іспит екстерном при Вінницькому реальному училищі на народного учителя, працює репетитором.
  • Почав друкуватися в 1890 р. — львівський дитячий журнал «Дзвінок» опублікував його вірш «Наша хатка».
  • 1898 переїхав у Чернігів, де займав посаду діловода при земській управі.
  • Помер 25 квітня 1913 року в Чернігові.

2. Крім біографії М. Коцюбинського нам ще потрібно ознайомитися з його психологічною новелою "Intermezzo". Запишіть у зошит аналіз цієї новели.

3. УВАЖНО прочитайте інформацію про назву і жанр твору "Intermezzo".

Домашнє завдання: прослухати аудіокнигу "Intermezzo".



                                                12.10.2022 р.

Тема уроку: "І. Франко. Письменник, учений, громадський діяч".

1. Запишіть дату та тему уроку, законспектуйте коротко про життєвий і творчий шлях Івана Франка, перейшовши за посиланням.

2. Перегляньте відео про Івана Франка




Немає коментарів:

Дописати коментар