Мова - духовне багатство народу. В. Сухомлинський

ДН "Українська література" (гр. №15)

03.04.2020 р.
Тема уроку: "Поетична творчість поетів Хмельниччини"

Сьогодні на уроці ми познайомимось з творчістю прекрасного поета Хмельниччини
Миколи Чевелюка


"Я вдячний своїм батькам за те, що з’явився на світ, живу, виокремлюю красу, сприймаю світло, що маю можливість чути багатоголосий світ і разом з тим ділитися власними набутками"


Законспектуйте коротеньку інформацію про поета
Микола Чевелюк народився на Хмельниччині в с. Ліски Білогірського району, але більшу частину життя прожив у смт Гриців Шепетівського району. 35 років працював заступником директора з навчально-виховної роботи та викладав фізику у Грицівській ЗОШ І-ІІІ ступенів. Наразі живе у м.Хмельницькому.
Перегляньте відео про творчість М. Чевелюка
за посиланням
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=q6GDq2VscmA

Домашнє завдання: підготуватись до написання контрольної роботи (повторити творчість Лесі Українки)


27.03.2020 р.
Тема уроку: "Леся Українка. Драматична поема  «Одержима»"

Зробити короткий конспект 
Поема „Одержима” написана в Мінську протягом однієї січневої ночі біля ліжка смертельно хворого С. К. Мержинського в 1901 році. Два місяці, які провела письменниця в Мінську, були найтрагічнішою сторінкою її життя. „Признаюсь Вам,— писала вона в листі до Івана Франка у 1903 році, — ...я її в таку ніч писала, після якої, певне, буду довго жити, коли вже тоді жива осталась. І навіть писала, не перетравивши туги, а в самому її апогею. Якби мене хто спитав, як я з того всього жива вийшла, то я б теж могла відповісти: „J'en ai fait un drame” („Я з того створила драму”).

У драматичній поемі «Одержима» Леся Українка інтерпретує відомий біблійний сюжет – дні вчителювання Ісуса Христа, його розп’яття та воскресіння. Сюжет драми вихоплює чотири важливі біблійні події: сорок днів постування Ісуса Христа у пустелі, де наостанок Диявол його спокушав земною владою і славою, молитву в Гетсиманії та спокусу учнів, розп’яття на Голгофі та звістку про воскресіння Месії. Ці події оформлені окремо в чотирьох сценах.

Ознайомитися зі змістом драматичної поеми
Лесі Українки допоможе радіовистава


Словникова робота
Драматична поема — невелика за обсягом віршована п'єса, у якій зливаються драматичне, епічне й ліричне розкриття теми; виклад відзначається стислістю і лаконізмом, відсутнє широке тло подій і зовнішня інтрига. В основу драматичної поеми закладено внутрішній драматичний сюжет, конфлікт світоглядних та моральних принципів.
Одержимість — повне і всеохоплююче підкорення розуму людини чому-небудь, якійсь думці чи бажанню. Передбачає наявність пристрасті до когось чи до чогось.
Гадаринське озеро — біля міста Гадари (сучасна назва — Мукса) в Палестині.
Галілея — північна частина Палестини.
Назарет — невелике місто в Галілеї, у якому, за євангельською легендою, провів дитинство Христос.
Ваал — у релігії стародавньої Фінікії, Сірії та Палестини бог сонця, землеробства, родючості. Культ Ваала був пов'язаний з людськими жертвоприношеннями. У переносному значенні служіння Ваалу — гонитва за матеріальними благами.
Гетсиманський сад — місцевість біля Єрусалима в Палестині.
Синедріон — найвища рада в стародавньому Єрусалимі, яка складалася з єврейської аристократії та духовенства. Виконувала релігійні, урядові та судові функції.
Астарот (Астарта) — в сірійській та фінікійській міфології богиня родючості, материнства і любові.
Преторіанці — у стародавньому Римі воїни привілейованої імператорської гвардії.

Домашнє завдання: схарактеризуйте образ Міріам, розкрийте його символічний зміст.


25.03.2020

Тема уроку: " Символічність образів драми-феєрії Лесі Українки "Лісова пісня""

Спочатку напишемо самостійну роботу
"Леся Українка "Лісова пісня""

Опрацюйте образи драми-феєрії "Лісова пісня"



Домашнє завдання: написати цитатну характеристику образів драми-феєрії  Лесі Українки "Лісова пісня".







20.03.2020

Тема уроку: " Леся Українка. Драма-феєрія "Лісова пісня". Фольклорно-міфологічна основа"

Спочатку напишемо самостійну роботу
"Поетична творчість Лесі Українки"


Далі конспектуємо

Леся Українка дала своєму твору "Лісова пісня"жанрове визначення драми-феєрії, тим самим наголошуючи на незвичайності змальованих у ній подій. Сучасні літературознавці, втім, уважають, що це проблемно-філософська драматична поема.

Літературний рід, до якого належить “Лісова пісня”, – драма. Темою твору є взаємини людини та природи, а ідеєю – оспівування краси людських стосунків та сили кохання.

Твір написаний у стилі неоромантизму, однією з ключових рис якого є намагання подолати невідповідність між ідеалом та дійсністю, завдяки могутній силі волі зробити бажане дійсним. Саме це ми бачимо в коханні Мавки до Лукаша.

Дійові особи твору:
Мавка
Лісовик
Перелесник
Водяник
Русалка Польова
“Той, що греблі рве”
“Той, що в скалі сидить”
Злидні
Потерчата
Доля
Лукаш
мати Лукаша
дядько Лев
Килина
діти Килини
хлопчик

Композиція твору:
Наявні три дії, кожна з яких відповідає певній порі року: весні, яка символізує зародження кохання між Мавкою та Лукашем; літу, коли кохання між ними еволюціонує та поступово починає згасати; пізній осені, коли Лукаш остаточно забуває про свою кохану.

Сюжет:
Експозиція: пробудження навесні лісових мешканців.
Зав’язка: Лукаш хоче надрізати ножем березу. щоб сточити сік, Мавка зупиняє його.
Розвиток подій: Лукаш грає на сопілці; Мавка закохується в нього; зустрічі Мавки та Лукаша в лісі; починаються жнива, Лукашева мати гримає на Мавку; з’являється Килина, яка через свою працю подобається матері; Лукаш забуває про Мавку; Мавку забирає Марище — “Той, хто в скалі сидить”; Лісовик перетворює Лукаша на вовка; родину Лукаша обступають Злидні; кохання Мавки повертає Лукашеві людську подобу, він повертається до своєї родини; Мавка перетворюється на вербу; син Килини вирізає з верби сопілку, і вона промовляє голосом Мавки
Кульмінація: Килина хоче зрубати вербу, але Перелесник охоплює її вогнем. Разом із вербою згоряє й хата.
Розв’язка: Килина, її діти, матір йдуть до села. Лукаш залишається в зимовому лісі, де поступово замерзає.

Домашнє завдання: ознайомитися зі змістом драми-феєрії Лесі Українки "Лісова пісня". Можна послухати аудіокнигу або подивитись фільм.

Аудіокнига "Лісова пісня"

Фільм "Лісова пісня"







13.03.2020

Тема уроку: " Леся Українка. «Слово, чому ти не твердая криця…», «Мріє, не зрадь», «Стояла я і слухала весну…»"
«Слово, чому ти не твердая криця» — вірш Лесі Українки, яка домоглася показати і висвітлити крик полум’яний, заклик до боротьби за соціальне й національне визволення трудящих, за інтернаціональне єднання в цій боротьбі. 
«Слово, чому ти не твердая криця»  
Жанр – громадянська лірика. 
Тема — звернення до слова, як до могутньої зброї в руках людини. 
Ідея — уславлення міцної зброї, тобто слова, яке в умілих руках перетворюється на меч. Ліричний герой звертається до слова, як до єдиного, що може її захистити, чим вона може добитися справедливості. Лірична героїня прагне удосконалити його й передати «месникам дужим».
Художні засоби: 
епітети: твердая(криця); гострий, безжалісний (меч); вражі (голови); щира, гартована (мова); (зброя) іскриста; невідомих (братів); месники (дужі); хворі (руки); 
метафори: слово — «зброя іскриста», «єдиная зброя», «меч на катів», «щира, гартована мова»; присутні звернення до слова. 
Римування – парне.

Слово, чому ти не твердая криця...
Слово, чому ти не твердая криця,
Що серед бою так ясно іскриться?
Чом ти не гострий, безжалісний меч,
Той, що здійма вражі голови з плеч?

Ти, моя щира, гартована мова,
Я тебе видобуть з піхви готова,
Тільки ж ти кров з мого серця проллєш,
Вражого ж серця клинком не проб'єш...

Вигострю, виточу зброю іскристу,
Скільки достане снаги мені й хисту,
Потім її почеплю при стіні
Іншим на втіху, на смуток мені.

Слово, моя ти єдиная зброє,
Ми не повинні загинуть обоє!
Може, в руках невідомих братів
Станеш ти кращим мечем на катів.

Брязне клинок об залізо кайданів,
Піде луна по твердинях тиранів,
Стрінеться з брязкотом інших мечей,
З гуком нових, не тюремних речей.

Месники дужі приймуть мою зброю,
Кинуться з нею одважно до бою...
Зброє моя, послужи воякам
Краще, ніж служиш ти хворим рукам!

25/ХІ 1896

«Мріє, не зрадь»

Вірш “Мріє, не зрадь” Лесі Українки пройнятий оптимізмом. У ньому прославляється подвиг борців за волю. Поетеса стверджувала, що народ – це творець всіх цінностей і багатств, стверджувала безсмерття народу та велич його творчої праці. 
Жанр: філософська лірика 
Тема: зображення сильної волі та віри, самозречення заради високої мети. 
Ідея: заклик до боротьби за навколишнім та своїм внутрішнім світом заради досягнення цілей, заради здійснення мрій. 
Римування: перехресне 
Художні засоби: епітети, метафори, риторичні звертання та оклики, анафора, інверсія, гіпербола.

Мріє, не зрадь!..

Мріє, не зрадь! Я так довго до тебе тужила,
Стільки безрадісних днів, стільки безсонних ночей.
А тепера я в тебе остатню надію вложила.
О, не згасни ти, світло безсонних очей!

Мріє, не зрадь! Ти ж так довго лила свої чари
в серце жадібне моє, сповнилось серце ущерть,
вже ж тепера мене не одіб'ють від тебе примари,
не зляка ні страждання, ні горе, ні смерть.

Я вже давно інших мрій відреклася для тебе.
Се ж я зрікаюсь не мрій, я вже зрікаюсь життя.
Вдарив час, я душею повстала сама проти себе,
і тепер вже немає мені вороття.

Тільки — життя за життя! Мріє, станься живою!
Слово, коли ти живе, статися тілом пора.
Хто моря переплив і спалив кораблі за собою,
той не вмре, не здобувши нового добра.

Мріє, колись ти літала орлом надо мною, —
дай мені крила свої, хочу їх мати сама,
хочу дихать вогнем, хочу жити твоєю весною,
а як прийдеться згинуть за теє — дарма!

З/VІІІ 1905

«Стояла я і слухала весну…»
Жанр: пейзажна лірика
Тема: любов до навколишнього світу.
Ідея: віра в перемогу світла над темрявою, життя – над смертю.
Художні засоби: уособлення, метафора, синтаксичні засоби, інверсія.


Стояла я і слухала весну...

Стояла я і слухала весну,
Весна мені багато говорила,
Співала пісню дзвінку, голосну
То знов таємно-тихо шепотіла.

Вона мені співала про любов,
Про молодощі, радощі, надії,
Вона мені переспівала знов

Те, що давно мені співали мрії.



Домашнє завдання: виразне читання поезій.




Немає коментарів:

Дописати коментар